نقش منبع انبساط در موتورخانه چیست؟

منبع انبساط چیست؟ نقش منبع انبساط در موتورخانه چیست

هر زمان که یک سیستم آب در موتورخانه قرار می‌گیرد، باید به فکر نصب تجهیزات لازم برای محافظت در برابر انبساط حرارتی باشید. سیستم محتوی به هر سیستم آبی گفته می‌شود که یک دستگاه حفاظت از جریان برگشتی روی منبع آب ورودی ساختمان نصب شده باشد.

یک دستگاه ساده به نام مخزن انبساط حرارتی را می‌توان بر روی لوله آب سرد ورودی که به آبگرمکن ساختمان سرویس می‌دهد نصب کرد تا اطمینان حاصل شود که آب، مکانی برای انبساط دارد و خطر شکسته شدن خطوط آب و یا فروریختن دودکش های آبگرمکن را ندارد. در ادامه می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که منبع انبساط چیست و نقش منبع انبساط در موتورخانه ها چیست؟

منبع انبساط چیست؟

آب گرم اکثر خانه ها از یک مخزن گرمایش برق یا گاز تامین می‌شود. تا زمانی که المنت گرمایشی کار نکند و فرد با دوش سرد حمام کند، معمولاً امری عادی تلقی می‌شود. با این حال، اگر به درستی نگهداری نشود، آبگرمکن ممکن است به یک خطر ایمنی تبدیل شود.

مشاهده انواع قیمت منبع انبساط موتورخانه

این را بدانید که حجم آب با افزایش دمای آن، افزایش می‌یابد. حجم اضافی ناشی از انبساط حرارتی باید جایی برود. در غیر این صورت، آب گرم شده باعث افزایش فشار می‌شود. این اصل یک موتور بخار است. هنگامی که آب گرم از شیر آب خارج می‌شود و آب سرد وارد مخزن می‌شود، دما و فشار آبگرمکن کاهش می‌یابد. افزایش فشار ناشی از انبساط حرارتی را نیز می‌توان با برگشت آب به سیستم آب عمومی‌کاهش داد.

با این حال، هنگامی که یک شیر چک، شیر کاهنده فشار یا جلوگیری از جریان برگشتی در لوله سرویس نصب می‌شود، “سیستم بسته” ایجاد می‌شود. در این موارد باید تمهیداتی برای انبساط حرارتی در نظر گرفته شود.

منبع انبساط و ترموستات ها

ترموستات آبگرمکن معمولا دمای آب را در حدود 130 درجه فارنهایت (54 درجه سانتیگراد) حفظ می‌کند. با این حال، اگر ترموستات نتواند بخاری را خاموش کند، دمای آب همچنان افزایش می‌یابد. اگر دمای آب به بیش از 212 درجه فارنهایت (100 درجه سانتیگراد) افزایش یابد، آب درون مخزن “فوق العاده گرم” می‌شود.

هنگامی که این آب بسیار گرم به طور ناگهانی در معرض جو قرار گیرد و یک شیر آب باز شود، فوراً به بخار تبدیل می‌شود و ممکن است واکنش شدیدی ایجاد شود. از آنجایی که فشار داخل مخزن در شرایط بسیار گرم افزایش می‌یابد، مخزن ممکن است منفجر شود.

از منبع انبساط تحت فشار جهت جلوگیری از لرزش در سیستم لوله کشی و عملکرد بهتر بوستر پمپ در آبرسانی ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

محافظت در برابر انبساط حرارتی

حال با توجه به مطلب بالا می‌توانید در یک سیستم لوله کشی با نصب یک مخزن انبساط در لوله کشی سیستم آب گرم در پایین دست مخزن آب گرم و یک شیر کاهش دما و فشار در بالای مخزن از ایجاد خطر انبساط حرارتی جلوگیری کنید. در ادامه با توضیحات گفته شده، خواهید دانست که نقش منبع انبساط در موتورخانه ها چیست؟

مخزن انبساط حرارتی افزایش فشار تولید شده در محدوده دمای عملیاتی معمولی آبگرمکن را کنترل می‌کند. مخزن کوچک با یک بالشتک هوای تراکم پذیر مهر و موم شده فضایی را برای ذخیره و نگهداری حجم اضافی آب منبسط شده فراهم می‌کند.

شیر اطمینان بخار T&P اولین ویژگی ایمنی برای آبگرمکن است. بخش دمایی شیر اطمینان بخار طوری طراحی شده است که هر زمان دمای آب در مخزن به حدود 210 درجه فارنهایت (99 درجه سانتیگراد) رسید، آب را به اتمسفر باز می‌کند. تهویه اجازه می‌دهد تا آب سرد وارد مخزن شود.

بخش فشار یک شیر T&P طوری طراحی شده است که هر زمان فشار آب در مخزن از فشار تنظیم شده روی شیر بیشتر شود، باز می‌شود و به اتمسفر تخلیه می‌شود. شیر T&P معمولاً روی 125 psi یا 150 psi از پیش تنظیم شده است.

آبگرمکن های نصب شده با رعایت قوانین لوله کشی فعلی دارای شیر T&P و مخزن انبساط حرارتی مورد نیاز خواهند بود. برای حفاظت از سلامت عمومی، تامین کننده آب ممکن است نیاز به نصب یک شیر چک یا جلوگیری از جریان برگشتی در پایین دست کنتور آب داشته باشد. در این مواقع ضروری است که شیر T&P و مخزن انبساط حرارتی به درستی در سیستم لوله کشی نصب و نگهداری شود.

کاری که باید برای اطمینان از محافظت در برابر انبساط حرارتی انجام دهید شامل موارد زیر است:

  • باید بررسی کنید که منبع انبساط و شیر T&P در جای خود قرار دارند. اگر شکی وجود دارد، باید با یک لوله کش دارای مجوز تماس بگیرید.
  • شیر T&P باید به صورت دوره ای بازرسی شود تا از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل شود. شیرهای اطمینان بخار مجهز به سطح تست است. بلند کردن دستی اهرم، دریچه را از جای خود خارج می‌کند و به آب اجازه تخلیه می‌دهد. اگر پس از بسته شدن، آب از شیر T&P همچنان نشت کند، ممکن است نیاز به تعویض شیر باشد. برای جلوگیری از آسیب آب و جراحت ناشی از سوختن هنگام کار کردن شیر، باید یک خط تخلیه نصب شود.
  • شیر T&P باید به طور دوره ای برداشته شود و از نظر رسوبات خوردگی به صورت چشمی بازرسی شود و اطمینان حاصل شود که به درستی تغییر یا تعمیر شده است.

مزایا منبع انبساط چیست؟

برای پرداختن به مزیت های منبع انبساط به انواع مدل‌های مخازن انبساط می‌پردازیم. این منابع به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  1. منبع انبساط بسته
  2. منبع انبساط باز

منبع انبساط در موتورخانه

مزایای منبع انبساط باز

  1. تحمل بالا در برابر فشار زیاد و ترکیدگی دیگ
  2. قیمت مناسب تر با توجه به منبع انباسط بسته
  3. مقرون به صرفه بودن هزینه‌های به تعمیرات و نگهداری

مزایای منبع انبساط بسته

  1. امکان رسوب و پوسیدگی پایین
  2. قابلیت تنظیم کردن فشار
  3. بدون نیاز به نصب در محیط در ارتفاعات بالا

معایب منبع انبساط

معایب منبع انبساط باز:

  • راندمان پایین در فشار بیش از حد بالا
  • احتمال ایجاد خوردگی و پوسیده شدن
  • انجام لوله کشی برای راه اندازی در پشت بام
  • افزایش مصرف انرژی در فصل سرما

معایب منبع انبساط بسته:

  • امکان ایجاد راه هوایی به مخرن و حباب زدن
  • آسیب دیدگی تیوپ پلاستیکی منبع انبساط بسته به مرور زمان

کلام آخر

از آنجایی که آب هنگام گرم شدن منبسط می‌شود، فشار اضافی داخل مخزن آبگرمکن باید آزاد شود. در گذشته، آب در حال انبساط در مخزن به سادگی به منبع آب شهری که از آنجا می‌آمد تخلیه می‌شد.

امروزه، لوله اصلی آب به گونه ای طراحی شده است که با استفاده از یک شیر برگشتی، از آزاد شدن فشار معکوس، معروف به جریان برگشتی، جلوگیری میکند. شیر چک مانع از بازگشت هدر رفت آب از داخل خانه به منبع آب می‌شود، جایی که می‌تواند منبع آب شیرین را آلوده کند.

مخزن انبساط آبگرمکن مخزن دیگری است که به لوله تامین آب آبگرمکن متصل می‌شود. مخزن انبساط طوری طراحی شده است که انبساط حرارتی آب را در حین گرم شدن در آبگرمکن کنترل می‌کند و از فشار بیش از حد آب جلوگیری می‌کند. اگر فشار آب زیاد شود، می‌تواند به شیرهای لوله‌ کشی، اتصالات لوله ‌های تغذیه و خود آبگرمکن آسیب برساند. انبساط آب از آبگرمکن به مخزن انبساط جریان می‌یابد و فشار آب را در سیستم کاهش می‌دهد.

 

گردآوری: damastar.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *