منبع آب گرم چیست و در موتورخانه چه کاربردی دارد؟

منبع آبگرم چیست

از ضروری ترین لوازم برای هر خانه ای مخزن آب گرم است. چون علاوه بر تامین آب گرم روزمره شما، صرفه جویی در زمان را هم فراهم می کند، که در غیر این صورت برای گرم کردن دستی آب هر بار که نیاز به شستشو یا حمام دارید، وقتتان تلف می شود. اگر به دنبال خرید منبع آب گرم موتورخانه برای ساختمان خود هستید، و به این فکر می کنید که چه گزینه هایی دارید، این راهنما برای شما مناسب خواهد بود. پس مطالعه آن را از دست ندهید.

آشنایی با منبع آب گرم موتورخانه و کاربرد آن

شاید برای شما سوال باشد که مخزن آب گرم یا منبع آب گرم چیست؟ دقیقاً همان چیزی است که در ذهن آن را تصور می کنید. یک مخزن بزرگ که برای گرم کردن و نگه داشتن آب طراحی شده است. آب سرد را از سیستم تامین آب خانه می گیرد، تبدیل به آب گرم می کند و آن را در سینک، وان و ماشین ظرفشویی و جاهای دیگر توزیع می کند. این نوع مخزن انواع مختلفی دارد که از روش ها و سوخت های مختلفی برای گرم کردن آب استفاده می کنند. با سوخت های مختلف نظیر گاز طبیعی یا پروپان، برق، نفت و انرژی خورشیدی کار می کنند.

از کاربردهای مهم مخازن آب گرم موتورخانه می توان به استفاده در ساختمان های تجاری، منازل، درمانگاه ها و بیمارستان ها، سیستم های آتش نشانی و … اشاره نمود.

معرفی انواع منبع آب گرم موتورخانه

مخازن آب گرم بسته به فضای مورد استفاده با متریال و ابعاد و ویژگی های متفاوت ساخته می شوند. دو نوع رایج منبع آب گرم شامل منبع آب کویل دار و منبع آب گرم دوجداره می شود.

منبع آب گرم دوجداره

همانطور که از نام منبع دوجداره پیداست از دوجداره خارجی و داخلی ساخته شده است. در واقع مخزنی استوانه ای شکل با دو جداره است که جدار داخلی آن بسیار بزرگ تر از جدار بیرونی است. عملکرد آن بدین صورت است که آب سرد شهری در جدار داخلی در جریان است. و آب گرمی که در لایه بیرونی در گردش است باعث انتقال گرما و گرم شدن آب درون لایه داخلی می شود.

مهمترین مزیت استفاده از منبع دوجداره آب گرم عبارتند از:

  1. ارزان قیمت بودن آنها نسبت به دیگر محصولات
  2. رسوب گذاری بسیار کمتری نسبت به منبع کویل دار دارند
  3. نیازی به سرویس های دوره ای ندارند
  4. عدم نیاز به پمپ سیرکوله
  5. طراحی مناسب برای نصب در فضاهای محدود
  6. نصب و کارایی آسان و راحت

منبع آب گرم کویل دار

از گزینه های مناسب برای تولید آبگرم مصرفی و بهداشتی ساختمان ها، استفاده از منبع کویل دار است. چون می توانند دمای آب سرد ورودی از سیستم لوله کشی را تا دمای لازم افزایش دهند. مکانیزم گرمایشی این منابع استفاده از انرژی گرمایی آب گرم یا بخار دیگ حرارت مرکزی ساختمان در کویل نصب شده درون منبع و انتقال این انرژی گرمایی به آب سرد ورودی در منابع کویلی است. ساختار این منبع متشکل از بدنه استوانه ای شکل از جنس گالوانیزه، لوله های ارتباطی، کویل مسی و بوشن است.

 انواع منبع آبگرم کویل دار

  1. منبع آب گرم کویل دار افقی و عمودی
  2. منبع آب گرم کویل دار تک کویل و دو کویل

مهمترین مزایای کاربردی مخزن های کویل دار

  1. سرعت گرمایش آب در زمان کم
  2. انعطاف در استفاده از حالت ایستاده و افقی منبع آبگرم
  3. امکان استفاده از سیستم بخار برای گرمایش
  4. رسوب گیری و احیای مخزن و بالا بردن راندمان انتقال حرارت

تفاوت منبع کویل دار و دوجداره

برداشت نهایی از این مطلب این است که از این دو منبع (منبع آب گرم دوجداره یا کویل دار) به منظور گرم کردن آب مصرفی در موتورخانه استفاده می شود. جنس هر دو معمولا از ورق فولادی با روکش گالوانیزه است که کارایی و طول همر آنها را بالا میبرد. در منبع کویل دار برای تبادل حرارت بین آب گرم شده توسط دیگ و آب مصرفی، از یک کویل مسی رفت و برگشتی استفاده شده است. و در منبع دوجداره که دارای دو لایه است، از دو استوانه بزرگ و کوچک که درون یکدیگر قرار گرفته اند برای فراهم کردن آب گرم مصرفی بهره می برند.

انواع مختلفی مخازن آب گرم در بازار موجود است و انتخاب یکی از آنها که به بهترین وجه برای ساختمان شما مناسب باشد، به درک نیازهای شما، میزان مصرف و میزان انرژی که می خواهید صرفه جویی کنید بستگی دارد. البته برای انتخاب مشکلی نخواهید داشت اگر با کارشناسان دما استار که پخش کننده انواع لوازم استخر و تاسیسات موتورخانه است، در ارتباط باشید تا بهترین تجهیز را با بهترین کیفیت ساخت و قیمتی مناسب در اختیار داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *