لوازم مورد نیاز موتورخانه چیست؟

لوازم مورد نیاز موتورخانه و شوفاژخانه

موتورخانه شوفاژ ساختمان یک سیستم گرمایش مرکزی است که گرما را در سرتاسر ساختمان توزیع می کند و همچنین می تواند آب گرم خانگی را از یک منبع اصلی گرما، گرم کرده و در اختیار ساکنین قرار دهد.

گرمایش مرکزی با گرمایش فضا تفاوت دارد زیرا تولید گرما در یک مکان اتفاق می افتد، مانند یک اتاق کوره یا زیرزمین در یک خانه یا یک اتاق مکانیکی در یک ساختمان بزرگ. حال این موتورخانه برای کارکردن نیاز به تجهیزاتی دارد که در ادامه به معرفی و بررسی این لوازم میپردازیم.

معرفی مهمترین لوازم مورد نیاز موتورخانه (شوفاژخانه) ساختمان ها

لوازم و تجهیزات بسیار زیادی در موتورخانه ها با توجه به حجم پروژه وجود دارد که در این قسمت تجهیزات موتورخانه شوفاژ را که بیشتر نیاز می شود قرار داده ایم و در آینده آن را بروز رسانی می کنیم تا اطلاعات دقیق تری از لوازم مورد نیاز موتورخانه به دست آورید.

دیگ بخار Steam Boiler

دیگ موتورخانه یک ظرف بسته است که در آن سیال (به طور کلی آب) گرم می شود. مایع لزوماً به جوش نمی آید. در واقع سیال برای استفاده در فرآیندهای مختلف و کاربردهای گرمایشی همانند گرمایش آب، گرمایش مرکزی، پخت و پز و سرویس بهداشتی، گرم یا تبخیر می شده و از دیگ خارج می شود. دیگ ها در سه مدل دیگ آب گرم، آب داغ و بخار و در جنس های فولادی و  دیگ چدنی شوفاژ در بازار یافت می شوند.

سیستم بزرگ چیلر در یک موتورخانه
چیلر های عظیم در موتورخانه های بزرگ

چیلر Chiller

چیلر ماشینی است که گرما را از یک خنک کننده مایع از طریق سیکل های تراکم بخار، خارج می کند. این مایع می تواند از طریق یک مبدل حرارتی برای خنک کردن تجهیزات، یا جریان فرآیند دیگری (مانند هوا یا آب فرآیند) به گردش در آید. چیلرهای مخصوص موتورخانه در دو نوع تراکمی و جذبی به بازار ارائه می شوند. معمولا استفاده از چیلرهای جذبی نسبت به تراکمی بیشتر است. علت آن داشتن قطعات بیشتر و هزینه نصب و نگهداری بالا برای چیلرهای تراکمی است.

هواگیر

هواگیر موتورخانه یا واحد انتقال هوا دستگاهی است که برای تنظیم و گردش هوا به عنوان بخشی از سیستم گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع استفاده می‌شود. هواگیر جعبه فلزی بزرگی است که از یک دمنده، عناصر گرمایش یا خنک کننده، قفسه ها یا محفظه های فیلتر، تضعیف کننده های صدا و دمپرها تشکیل شده است. هواگیرها معمولاً به یک سیستم تهویه کانالی متصل می‌شوند که هوای مطبوع را در ساختمان توزیع کرده و آن را به AHU برمی‌گرداند. گاهی اوقات AHU ها تخلیه می شوند و هوا را مستقیماً به فضایی که بدون کانال کشی ارائه می شود، می فرستند.

پمپ شوفاژخانه

پمپ وسیله‌ ای است که سیالات (مایعات یا گازها) یا گاهی اوقات دوغاب را با عمل مکانیکی حرکت می‌دهد که معمولاً از انرژی الکتریکی به انرژی هیدرولیکی تبدیل می‌شود. پمپ های موتورخانه را می توان با توجه به روشی که برای جابجایی سیال به کار می برند به سه گروه عمده بالابر مستقیم، جابجایی و پمپ های گرانشی  تقسیم کرد.

مکانیزم پمپ های شوفاژخانه به صورت رفت و برگشتی یا چرخشی است و انرژی را برای انجام کارهای مکانیکی، حرکت سیال مصرف می کنند. پمپ ها از طریق بسیاری از منابع انرژی، از جمله عملکرد دستی، برق ، موتورها یا نیروی باد کار می کنند و در اندازه های مختلف، از میکروسکوپی برای استفاده در کاربردهای پزشکی گرفته تا پمپ های صنعتی بزرگ موجودند.

لوله ها

در صنعت، از سیستم لوله کشی برای انتقال سیالات (مایعات و گازها) از یک مکان به مکان دیگر استفاده می کنند. معمولا فرآیند لوله کشی موتورخانه و اجزای درون خطی همراه آن از چوب، فایبرگلاس، شیشه، فولاد، آلومینیوم، پلاستیک، مس و بتن انجام می شود. اجزای درون خطی که به عنوان اتصالات موتورخانه، سوپاپ ها و سایر دستگاه ها شناخته می شوند، معمولاً فشار، سرعت جریان و دما را حس و کنترل می کنند.

شیرآلات موتورخانه

شیر موتورخانه جزو لوازم مهمی است که با باز کردن، بستن یا مسدود کردن بخشی از گذرگاه ‌ها، جریان سیالات (گازها، مایعات، جامدات سیال یا دوغاب) می توان با آن تنظیم، هدایت یا کنترل کرد. شیرآلات کاربردهای زیادی دارند، از جمله کنترل آب برای آبیاری، مصارف صنعتی برای کنترل فرآیندها، مصارف مسکونی مانند روشن/ خاموش کردن و کنترل فشار برای شستشوی ظروف و لباس و شیرآلات در خانه.

در سیستم های هوای فشرده موتورخانه از شیرهایی استفاده می شود که رایج ترین نوع آن شیرهای توپی است. از شیرها معمولا در هر فرآیند صنعتی همانند پردازش آب و فاضلاب، معدن، تولید برق، فرآوری نفت، گاز و نفت، تولید مواد غذایی، تولید مواد شیمیایی و پلاستیک و بسیاری از زمینه‌ های دیگر بهره می برند.

مبدل حرارتی بزرگ در شوفاژخانه
مبدل حرارتی موتورخانه که به صورت سفارشی ساخته شده است.

مبدل حرارتی موتورخانه

مبدل حرارتی موتورخانه سیستمی است که برای انتقال حرارت بین منبع و سیال در حال کار استفاده می شود. مبدل های حرارتی در هر دو فرآیند سرمایش و گرمایش استفاده می شوند. لازم به ذکر است که این مبدل با مبدل حرارتی استخر متفاوت است. سیالات ممکن است توسط یک دیواره جامد از هم جدا شوند تا از اختلاط جلوگیری شود یا ممکن است در تماس مستقیم باشند. آنها به طور گسترده ای در گرمایش فضا، تبرید، تهویه مطبوع، نیروگاه ها، کارخانه های شیمیایی، کارخانه های پتروشیمی، پالایشگاه های نفت، پردازش گاز طبیعی و تصفیه فاضلاب استفاده می شوند.

نتیجه گیری

گرمایش آب یک فرآیند انتقال حرارت است که از یک منبع انرژی برای گرم کردن آب بالاتر از دمای اولیه آن استفاده می کند. همانطور که میدانید مصارف معمولی آب گرم خانگی شامل پخت و پز، نظافت، حمام کردن و گرمایش فضا است. در صنعت، آب گرم و آب گرم شده به بخار مصارف زیادی دارد. همچنین در داخل کشور، معمولا آب به طور سنتی در ظروفی همانند کتری، دیگ، یا دیگ مسی گرم می شود. این ظروف فلزی که دسته ای از آب را گرم می کنند، منبع دائمی آب گرم شده در دمای از پیش تعیین شده تولید نمی کنند. به ندرت، آب گرم به طور طبیعی، معمولاً از چشمه های آب گرم طبیعی به دست می آید.

پیشنهاد مطالعه:انواع مبدل حرارتی

در مقابل وسایلی که منبع دائمی آب گرم را فراهم می کنند شامل آبگرمکن، مخزن آب گرم، دیگ بخار، مبدل حرارتی که همگی نوعی گرم کننده به حساب می آیند، می شود. این منابع گرم کننده در موتورخانه ها کاربرد گسترده ای دارد. نکته مهم در رابطه با این موضوع نیز نصب و راه اندازی موتورخانه است که باید به دست کاردان آن سپرده شود تا سیستمی ایمن را برای شما تعبیه کند.

منبع: https://en.wikipedia.org/wiki/Engine_room

گردآوری: damastar.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *