یونیت هیتر چیست؟

یونیت هیتر چیست و معرفی تاریخچه انواع یونیت هیترهای جهان

همانطور که میدانید تجهیزات و سیستم های متنوعی با هدف تامین گرمایش و سرمایش طراحی و تولید شده اند که هر یک از ویژگی ها و عملکرد منحصر به فردی برخوردارند. یکی از انواع این تجهیزات یونیت هیتر است. دستگاهی مستقل که برای گرم کردن یک فضای معین کار می کند و می تواند با منابع انرژی مختلف مثل آب گرم، بخار، نفت، پروپان و گاز طبیعی کار کند. درا دامه مفصل به معرفی یونیت هیتر میپردازیم.

هر آنچه که باید درباره ی یونیت هیتر بدانید:

Unit heaters تکنولوژی مدرن گرمایش تک منبعی هستند که برای گرم کردن یک فضای معین استفاده می شوند. ساختار آنها به گونه ایست که هر واحد دارای یک المنت حرارتی و یک فن یا یک دمنده است.

نصب آنها به دو صورت عمودی و افقی صورت می گیرد. واحدهای عمودی برای کار پشت سرهم با یکدیگر قرار می گیرند و روی سقف چیده می شوند و مناسب برای فضاهایی با سقف های بلند، اتاق های باریک یا جاهایی که موانعی وجود دارد که نصب یک واحد افقی را دشوار می کند، هستند.

در مقابل، واحدهای افقی مناسب برای فضاهایی با سقف کم و موانع کم هستند. این واحدها در مناطقی که اتلاف گرما بیشتر نگران کننده است، مانند کنار پنجره ها به علاوه در امتداد محیط اتاق قرار می گیرند تا گرما از آن خارج نشود.

در کل بخاری های واحد برای گرمایش تجاری و صنعتی، وسایل مستقلی هستند که به طور خاص برای تامین گرما در حالی که از منابع مختلف انرژی برای انجام این کار استفاده می کنند ساخته شده اند. منابع انرژی مورد استفاده می تواند از آب گرم و بخار گرفته تا نفت کوره شماره 2، گاز طبیعی و پروپان متغیر باشد.

تاریخچه یونیت هیترها

تاریخچه فناوری گرمایش به هزاران سال قبل بازمی‌گردد. اولین دمنده گرمایش مدرن در سال 1735، توسط جان دساگولیرز در مجلس بریتانیا نصب شد و مدتی طول کشید تا این فناوری به ایالات متحده برسد.

اولین سیستم پنکه ای ایالات متحده جریان هوا را در مجلس عوام بوستون در سال 1846 تغییر داد. این فناوری همچنان به تکامل خود ادامه داد زیرا مبتکران ادعای خود را مطرح کردند که منجر به توسعه سیستم های “هات بلاست” در دهه 1890 شد.

در اواخر قرن 19 زمانی که مردم به سطوح بالاتری از کنترل بر قابلیت های گرمایش سیستم های شرح داده شده در بالا نیاز داشتند، در این زمان بود که ترموستات ها توسعه یافتند. پروفسور وارن جانسون از ویسکانسین در سال 1885 ترموستاتی را به ثبت رساند که بر روی سیستم های مبتنی بر بخار کار می کرد. تقریباً در همان زمان، شرکت های انرژی شروع به سرمایه گذاری در فناوری گرمایش گاز کردند. نوآوری در زمان جنگ منجر به جفت شدن یکپارچه‌تر دریچه‌های گاز الکتریکی با فناوری ترموستات شد.

در دهه 1920 بود که سیستم ‌های گرمایشی که توسط عناصر گرمایش گاز، فن‌ها یا دمنده‌ها و ترموستات‌ها پشتیبانی می‌شدند، به‌ طور گسترده مورد استفاده قرار گرفتند.

و قانون سیاست انرژی در سال 2005 استانداردهای ملی را برای بخاری های واحد ایجاد کرد و اکنون همه باید دارای دستگاه های جرقه زنی متناوب و دارای تهویه برق یا دمپر دودکش اتوماتیک باشند.

انواع یونیت هیتر

یونیت هیترها از نظر منبع انرژی که برای ایجاد گرمای محیط استفاده می کنند و با توجه به محیط های وسیع و متفاوتی که قرار است در آن کار کنند، در شکل، اندازه و انواع مختلفی تولید می شوند.

برخی از آنها همه کاره هستند و می توانند به روش های مختلف مورد استفاده قرار گیرند، در حالی که برخی دیگر به طور خاص برای برنامه های کاربردی طراحی شده اند.

کاربرد یونیت هیتر در گرم کردن هوا
استفاده از یونیت هیتر در یک گلخانه بزرگ

اکثر بخاری های واحد از یک فن برای تولید جریان هوای با حجم بالا استفاده می کنند تا به اندازه کافی قوی باشند تا گرمای تولید شده را به طور یکنواخت و کارآمد در محیطی که در آن نصب شده است توزیع کند.

در کل هر سیستم مستقل می تواند با برق، گاز، نفت، بخار یا آب گرم تغذیه شود. بخاری های واحد برای ساختمان هایی مانند انبارها، گلخانه ها، گاراژها یا کارگاه ها بسیار عالی هستند. هر فضایی که از قبل راه حل گرمایشی نداشته باشد یا از سیستم گرمایش مرکزی ساختمان جدا باشد، می تواند از بخاری های واحد بهره مند شود.

بهترین مکان برای قرار گیری بخاری های واحد کجا است؟

مکان، مکان، مکان … نکته بسیار مهمی در مورد بخاری های واحد Unit Heater برای گرمایش است. چرا که راندمان بخاری به راحتی با یک مکان بد کاهش یافته و در نهایت هزینه، سوخت و یا برق بیشتری را برای شما به همراه دارد.

بنابراین بهترین مکان برای نصب بخاری واحد Unit Heater نزدیک درب یا پنجره است. دلیل آن نیز ساده است! نقاط نام برده شده به عنوان منابع تلفات حرارتی شناخته می شوند. پس بخاری های واحد هوای سردی را که از طریق این درها یا پنجره ها وارد می شود گرم می کنند و از انتشار سرما در امتداد کف جلوگیری می کنند.

قرار دادن در منابع تلفات حرارتی به طور قابل توجهی کارایی را بهبود می بخشد و می تواند از همان ابتدا در هزینه شما صرفه جویی کند. همچنین برای قراردادن بخاری نیاز به تجهیزات گرمایش اضافی مانند بخاری درب یا لوله های مادون قرمز ندارید.

در کل بسته به نوع فضا و اندازه کلی که دارید، می توانید بخاری های واحد را روی زمین قرار دهید، روی دیوارها و یا از سقف آویزان کنید تا متناسب با هر ساختار ساختمانی یا سایر نیازها باشد. با این حال، همه انواع بخاری های واحد از نصب روی دیوار یا سقف پشتیبانی نمی کنند.

در نهایت

دانستید که یونیت هیتر چیست؟ نوعی وسیله ای گرمایشی که هر واحد آن دارای یک مبدل حرارتی صفحه ای و یک فن یا دمنده هوا برای انتقال هوای گرم به یک فضا است. که به صورت جداگانه روی منطقه ای که قرار است گرم شود، قرار داده می شوند.

همچنین در مورد تاریخچه، انواع و محل قرارگیری آن اطلاعات کافی را به دست آوردید. باعث خوشحالی ما است اگر تجربه دیگری در این مورد دارید که در این مطلب ذکر نشده است لطفا در قسمت نظرات با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

گردآوری: دما استار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *