مشعل موتورخانه چیست؟

مشعل موتورخانه چیست؟

مشعل موتورخانه یکی از قطعات و بخش‌های پیش‌نیاز و اصلی به جهت راه‌اندازی سیستم‌های حرارتی در ساختمان‌های تجاری، اداری و مسکونی است. در واقع این قطعه مکانیکی مسئولیت تبدیل نیروی حاصل از سوخت فسیلی به انرژی حرارتی را دارد. در واقع هوا، جرقه و سخت موجب می‌شود که این دستگاه بتواند جرقه بزند و سپس بر مبنای کارکردی که دارد، عملیات تولید گرما و حرارت در دمای مشخص شده انجام خواهد شد.

وظیفه مشعل موتورخانه چیست؟

وظیفه اصلی و مهم مشعل موتورخانه، همان تأمین گرما خواهد بود. بیشترین استفاده از این سیستم هم در انواع موتورخانه‌ها برای تولید حرارت گرم‌کردن محفظه داخلی بویلرها خواهد بود.

مشعل موتورخانه روی دیگر بخار نصب، زمانی که روشن است هوا و سوخت را ترکیب کرده و با این اختلاط، عملیات جرقه زدن را انجام می‌دهد. گرمای ایجاد شده از این احتراق در نهایت به به‌صورت غیرمستقیم وارد دیگ شوفاژ چدنی یا بویلر خواهد شد.

آب گرم مورد نیاز برای تأسیسات ساختمان و همین‌طور تولید حرارت گرم‌ساز، توسط این قطعه به دمای مدنظر می‌رسد. به زبان ساده، انواع مشعل‌های موتورخانه، وظیفه تبدیل انرژی شیمیایی به سوخت و انرژی گرمایی را دارند. در نهایت آن‌ها چند قطعه اصلی دارند.

قطعات مهم مشعل موتورخانه

البته قطعات مورد استفاده در انواع موتورخانه بر حسب نوع کاربرد و البته تکنولوژی ساخت و سوختی که در بهره‌وری آن‌ها مصرف می‌شود می‌تواند متفاوت باشد. اما در نهایت ساختمان هر مشعل مخصوص موتورخانه از:

  • نازل‌های ورودی هوا و سوخت
  • محفظه ایجاد احتراق
  • رایزر یا ریزرهای سوخت
  • شیرهای اتصال و قطع جریان برقی و دستی
  • دمپرهای هواکش
  • رله یا کلیدهای کنترل‌کننده سوخت و جریان
  • شعله بین‌ها
  • الکترودهای مخصوص جرقه‌زنی
  • دودکش و شعله‌پخش‌کن
  • نازل انتقال و پاشیدن سوخت

تشکیل شده است. همان‌طور که اشاره کردیم، ساختمان فنی این دستگاه‌ها بر حسب مدل و سری تولید و یا حتی گاهی برند تولیدکننده مشعل می‌تواند از هم متفاوت و متمایز باشد. در نتیجه در ادامه به بررسی انواع مشعل موتورخانه بر حسب نوع سوخت مصرفی می‌پردازیم.

انواع مشعل موتورخانه در بازار ایران

از موتورخانه‌ها برای تأمین حرارت دیگ‌ها و کوره‌ها استفاده می‌شود. ظرفیت این دستگاه‌ها در کاتالوگ و یا روی پلاک آن‌ها درج شده است. نرخ تولید حرارت و انرژی در این دستگاه‌ها بر حسب کیلووات و کیلوکالری مشخص خواهد شد. شما باید بر حسب نیاز خود و فضای ساختمان، این دستگاه را انتخاب کنید.

پیشنهاد مطالعه: لوازم مورد نیاز موتورخانه چیست؟

درصورتی‌که قصد راه‌اندازی یک موتورخانه را دارید، یکی از مهم‌ترین قطعات و متریال‌هایی که باید در بحث خرید و تهیه آن هوشیار عمل کنید، مشعل خواهد بود. انواع این سیستم در مدل‌های:

  1. مشعل موتورخانه گازی
  2. مشعل گازوئیلی موتورخانه
  3. مشعل دو سه‌گانه سوز موتورخانه
  4. مشعل مازوت سوز
  5. مشعل سوخت جامد برای موتورخانه

تقسیم‌بندی می‌شوند. تفاوت آن‌ها همان‌طور که مشروح شد، در نوع سوخت مصرفی خواهند بود. مدل‌های گازسوز باتوجه‌به شرایط کشور و بافت انتقال خطوط گاز و فراوانی این نعمت خداوندی، بیشترین استفاده را در ایران خواهند داشت.

هوای مورد نیاز به جهت تولید احتراق توسط مشعل موتورخانه گازسوز توسط یک فن با ساختار گریز از مرکز تأمین گردیده و سپس یک جرقه از دستگاه ساطع و عملیات تولید حرارت آغاز می‌شود. البته فن‌ها بسته به این که شما از مشعل در چه شرایطی استفاده می‌کنید می‌توانند تک یا سه‌فاز باشند.

مشعل گازی موتورخانه از انواع مشعل ها

مشعل گازی موتورخانه

مشعل گازسوز از منابع گاز شهری استفاده می‌کنند و در حال حاضر از جمله پراستفاده‌ترین و کاربردی‌ترین‌ها در ایران به‌حساب می‌آیند. البته در برخی نقاط کشور ممکن است با سوخت ترکیبی هم نصب شوند. شرکت‌های زیادی در زمینه تولید انواع مشعل گازی صنعتی فعالیت می‌کنند که انتخاب از بین آن‌ها با بررسی قیمت، مشخصات فنی، ظرفیت و توان تولید حرارت انجام می‌شود.

مشعل گازوئیلی

مشعل موتورخانه گازوئیلی از نفت گاز استفاده می‌کند و به نام مشعل دیزل هم شناخته می‌شود. می‌توان گفت که قیمت مشعل گازوئیلی مناسب است، این دستگاه دارای الکتروموتور بوده و بدنه آن از آلیاژ آهن و وزنی سبک دارد. این دستگاه‌ها معمولاً خرابی‌های زیادی به بار می‌آورند و ممکن است به‌مرورزمان و به‌سرعت بیشتری نسبت به مدل گازی دچار فرسودگی شوند، از طرفی حجم آلایندگی در این مدل‌بالاتر است.

مشعل مازوت سوز

مشعل موتورخانه مازوت که با نام مشعل نفت کوره‌ای شناخته می‌شود، یکی از ارزان‌ترین مدل‌های عرضه شده است که عملاً در شرایط خیلی خاص مورداستفاده قرار می‌گیرد. انی دستگاه انرژی را از طریق پمپ سوخت تولید کرده و سپس به بویلرها می‌رساند. درصورتی‌که این دستگاه نصب شود، لازم است که سیستم پیش گرم‌کن نیز برای آن فعال گردد.

مشعل دوگانه‌سوز و سه‌گانه

انواع مشعل‌های موتورخانه‌ای دوگانه‌سوز در دسته‌بندی ترکیب گاز و نفت گاز و یا سوخت مازوت با دو ترکیب دیگر قرار می‌گیرند. می‌توان از آن‌ها برای سیستم‌های پیش گرم‌کن استفاده کرد و در هر سه نوع سوخت گازوئیل، گاز و مازوت قابل‌بهره‌برداری هستند.

این مشعل توان کاری فوق‌العاده بالایی دارد. در شرایطی که نیاز به نرخ مصرف پایین گاز باشد، معمولاً خریداری و تعبیه می‌شوند. اما در سیستم‌های انتقال حرارت شهری، به طبع انواع مشعل‌های گازسوز بر تمامی این مدل‌ها ارجحیت دارند.

مشعل بدون دمنده

مشعل موتورخانه بدون دمنده که با نام اتمسفریک شناخته می‌شوند نیازی به دمیدن هوا ندارند. انرژی موردنیاز برای احتراق با استفاده از یک دودکش تأمین می‌گردد. این دستگاه نیاز به یک دودکش استاندارد دارد. در جریان کاری این دستگاه، مشعل بدون دمنده اکسیژن موردنیاز را با گاز ترکیب کرده و سپس با ایجاد یک جرقه، اشتعال موردنظر به جهت تأمین انرژی حرارتی را به‌خوبی و بدون کم‌ترین افت کیفیت تولید می‌کند.

مشعل گازی یا گازوئیلی؟

یکی از متداول‌ترین مقایسه‌هایی که در بازار می‌شود بین مدل‌های گازسوز و انواع مشعل‌های گازوئیلی خواهد بود. مدل‌های گازی به طبع باتوجه‌به دسترسی بیشتر شهرهای ایران به گاز، انتخابی ایده‌آل‌تر برای تأمین منابع سوخت خواهند بود. باتوجه‌به این که گازوئیل سوخت مایع مانند بنزین و نفت است، لازم است که یک نازل مایع را پودر کرده و سپس آن را با هوا ترکیب کند. در نتیجه یک عملیات اضافه دراین‌بین انجام می‌شود.

مشعل‌های گازوئیلی در شرایطی که گاز در دسترس نیست، مثل روستاها و شهرهای مرزی انتخاب خوبی خواهند بود. مقدار ناخالصی که در گازوئیل تولیدی وجود دارد عموماً بالاتر بوده و این موضوع باعث می‌شود که دستگاه نیاز به سرویس دوره‌های کوتاه‌مدت‌تر داشته باشد. عیب‌یابی مدل‌های گازوئیلی هم ممکن است کمی سخت‌تر باشد.

مقایسه قیمت مشعل‌های موتورخانه

روی موضوع قیمت در بحث خرید مشعل موتورخانه، عوامل زیادی تأثیر می‌گذارد. جز مهم‌ترین قطعات بوده و به طبع قیمت آن هم پایین نیست. البته این ماهیت سیستم‌های مشعل خواهد بود. انرژی تولید شده توسط این قطعه باید به‌صورت مداوم برای گرم‌کردن آب در بویلرها مورد استفاده قرار بگیرد.

دوام فنی و کارایی آن اولویت بر هر چیزی دارد. به‌طورکلی هر مشعل بسته به این که توسط چه سوختی کنترل می‌شود می‌تواند قیمتی متفاوت داشته باشد، برند، توان کاری بر حسب ژول و همین‌طور میزان استفاده از سوخت و حوزه کاربرد این مشعل‌ها می‌تواند تا حد زیادی روی قیمت آن‌ها تأثیر بگذارد. از طرفی در مورد مسئله قیمت مشعل موتورخانه، ما می‌توانیم به لیبل و برند تولیدکننده هم اشاره کنیم.

مشعل‌های گازسوز در حال حاضر پرکاربردترین، پرفروش‌ترین و بهترین گزینه برای بیشتر شهرهای ایران به‌حساب می‌آیند. با گاز شهری کار می‌کنند و هوای موردنیاز را به داخل دستگاه با استفاده از یک فن منتقل کرده و کنترل جریان هوا در آن‌ها توسط دمپرها صورت می‌گیرد.

راهنمای خرید مشعل موتورخانه‌ای

به طبع با وجود مدل‌های متنوع از مشعل موتورخانه که تاکنون به شما معرفی کردیم، این سوال مطرح می‌شود که کدام دستگاه انتخاب استانداردتری خواهد بود؟ آیا ما به‌عنوان یک فرد غیر متخصص می‌توانیم در مورد هرکدام از این دستگاه‌ها و طریقه نصب آن‌ها اظهارنظر کنیم؟ آیا قیمت تعیین‌کننده خواهد بود؟

در پاسخ به این سؤالات باید گفت که همه چیز نیاز به بررسی دقیق دارد. مشعل‌ها قلب و کلید اصلی هر سیستم تولید حرارت مطرح می‌شوند. در صورت از کار افتادن، عملکرد موتورخانه‌ها متوقف می‌شود. این دستگاه‌ها برای بقای حرارت از سیستم پاشیدن سوخت گازوئیل، نفت و … استفاده می‌کنند. ترکیب آن با هوا سبب ایجاد یک احتراق دیگر در محدوده بویلرها می‌شود.

البته در مورد خرید این دستگاه‌ها، متوجه این که آیا محصول شما خدمات پس از فروش و تعمیرپذیری خوبی دارد هم را فراموش نکنید. تعمیر مشعل موتورخانه‌ای، کاری است که پس از مدتی استفاده، دیر یا زود باید انجام دهید. این دستگاه از قطعات زیادی تشکیل شده است که لازم است کیفیت تمام آن‌ها در نهایت پیکربندی این سیستم به بهینه‌ترین و بهترین شکل ممکن انجام شود. این کار صرفاً از شرکت‌های معتبر برمی‌آید.

نحوه انتخاب نوع مشعل

به طبع عوامل زیادی در بحث انتخاب انواع مشعل موتورخانه دخیل است و هیچ‌گاه نمی‌توان در خصوص نیاز مشتری، یک نظر ثابت داشت. نوع سوخت مصرفی، توان مصرفی و کاری و صد البته حد نیاز و تعداد واحدها و طبقات در یک ساختمان و نوع کاربری ساختمان می‌تواند روی این موضوع تأثیر بگذارد.

پیشنهاد ما هم این است که کیفیت را فدای تقلید نکنید و حتماً در هنگام خرید این دستگاه به سراغ برندهای معتبر و فروشندگان شناخته شده بروید. مدل‌هایی که با گارانتی و تضمین کیفیت و خدمات پس از فروش عرضه می‌شوند قابل‌اعتمادتر هستند.

در حال حاضر سایت دما استار به‌عنوان یکی از عرضه‌کنندگان مستقیم و بدون واسطه انواع لوازم موتورخانه‌ای و تجهیزات برودتی، علاوه بر ارائه محصولات باکیفیت، به شما مشتریان گرامی امکان دریافت خدمات پشتیبانی و راهنمای انتخاب از بین نمونه‌های عرضه شده در بازار ایران و محصولات روتین و پرفروش را نیز خواهد داد.

گردآوری: damastar.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *