مقایسه چیلر و مینی چیلر، بهترین چیلر برای منزل مسکونی کدام است؟

تفاوت چیلر و مینی چیلر، بهترین چیلر برای منزل مسکونی چیست؟

امروزه با تنوع زیادی در تولید دستگاه‌های تهویه مطبوع مواجه می‌شویم. پرکاربردترین این سیستم‌ها، دستگاه چیلر است؛ که خود انواع متفاوتی دارد. در این محتوا قرار است؛ در مورد چیلر و مینی چیلر صحبت شود. چرا که بسیاری از افراد در زمان خرید، باید آگاهی کامل در مورد چیلر و مینی چیلر به همراه مشخصات آن دو داشته باشند.

در این مقاله از سری مقالات دما استار، شما همراهان عزیز را با تفاوت‌های موجود بین چیلر و مینی چیلر آشنا خواهیم کرد؛ تا بتوانید هنگام سفارش، بهترین دستگاه چیلر و مینی چیلر مناسب برای منزل مسکونی و ساختمان خود را خریداری کنید.

چیلر و مینی چیلر چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

قبل از اینکه به سراغ بیان تفاوت‌های چیلر و مینی چیلر برویم؛ مختصری در مورد ماهیت و کاربرد این دو دستگاه بدانیم؛ که چه نوع دستگاه‌هایی هستند و کار آنها دقیقا چیست؟

چیلر: سیستم خنک کننده‌ای که در صنایع مختلف قابل استفاده است. دستگاهی است که هوای سرد را در اختیار محیط قرار می‌دهد. معمولاً در فرآیندهای صنعتی، صنایع غذایی و ساختمان‌های مسکونی از آن استفاده می‌شود. سیستم چیلر را می‌توان به دو نوع هوا خنک و آب خنک طبقه بندی کرد. همچنین قیمت چیلر تراکمی نسبت به چیلرهای جذبی پایین‌تر است.

مینی چیلر: همانطور که از نامش پیداست؛ یک چیلر با ابعاد کوچکتر، با ظرفیت محدود (معمولاً کمتر از 10 تن تبرید) است. وسیله‌ای برای تولید آب سرد که کاربرد اصلی آن خنک سازی ساختمان‌های مسکونی است. مینی چیلرها در دسته چیلرهای تراکمی قرار می‌گیرند؛ که با توجه به اهمیت کارکرد آسان، کندانسور مینی چیلرها به صورت هوا خنک طراحی و تولید می‌شوند.

مینی چیلر برای ساختمان مسکونی

حال برای اینکه بدانید کدام نوع چیلر برای ساختمان و منزل مسکونی شما مناسب است؟ بهتر است با 7 تفاوت‌ مهم این دو دستگاه آشنا شوید.

لیستی از تفاوت‌های بین چیلر و مینی چیلر

تفاوت خاصی در ساختار چیلر و مینی چیلر خانگی و صنعتی وجود ندارد! در ادامه به شرح کاملتر تفاوت این دو دستگاه میپردازیم؛ که شامل موارد زیر است:

1- میزان ظرفیت

همان‌طور که از نام دستگاه مینی چیلر مشخص است؛ این دستگاه ازنظر تناژ تبرید، ظرفیت خنک کردن کمتری دارد! چون ظرفیت‌ حداکثری آن 10 تن تبرید است. در حالیکه تناژ دستگاه‌های چیلر بیشتر از 10 تن تبرید است.همین تفاوت ظرفیت و تناژ دو دستگاه،‌ سبب شده تا از چیلرها در ساختمان‌های بزرگ و متراژ بالا استفاده شود؛ و از دستگاه مینی چیلر در ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری با متراژ کم، استفاده شود.

2- نوع کمپرسور 

دستگاه مینی چیلر چون تناژ و ظرفیت کمتری دارد؛ از کمپرسورهای اسکرال و روتاری استفاده می‌کند. این کمپرسورها علاوه بر راندمان بالا، طول عمر مفید بالایی نیز دارند. در مقابل دستگاه‌های چیلر، علاوه بر کمپرسورهای اسکرال، از کمپرسورهای پیستونی، اسکرو و سانتریفیوژی هم استفاده می‌کنند.

3- نوع کندانسور

کندانسور، یک مبدل حرارتی است؛ که برای تبدیل حالت ماده از گاز به مایع در سیکل تبرید کاربرد دارد. اغلب در مینی چیلرها از کندانسور هواخنک استفاده می‌شود که توسط فن کار خنک سازی انجام می‌شود. اما در چیلرها ممکن است از کندانسور هوا خنک یا آب خنک استفاده کنند؛ و به تبع آن خنک سازی توسط فن یا برج خنک کننده، انجام می‌شود. که در هنگام خرید چیلر هوا خنک باید به آن توجه کرد.

4- میزان مصرف برق

چیلرها مصرف برق بیشتری نسبت به مینی چیلرها دارند! چرا؟ چون در چیلر‌ها از چند کمپرسور استفاده می‌شود؛ اما در مینی چیلر‌ها تنها یک کمپرسور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

5- تفاوت در نحوه‌ی اتصال به فن کویل و هواساز

معمولا هوای سرد و گرم به دو روش دستگاه هواساز و دستگاه فن کویل در ساختمان‌ها توزیع می‌شود.

  • در روش اول (دستگاه هواساز) به صورت مرکزی نصب می‌شود؛ که توسط کانال به واحدهای مختلف در ساختمان انتقال پیدا می‌کند.
  • در روش دوم (دستگاه فن کویل) در هر اتاق و هر قسمت از ساختمان قرار داده می‌شود. آب خنک شده توسط چیلر یا دستگاه مینی چیلر به کویل هواساز و فن کویل ارسال شده؛ سپس در کویل به گردش در می‌آید، تا فن با دمیدن هوا از روی کویل، هوای خنک در داخل ساختمان را تامین کند.

مقایسه چیلر و مینی چیلر در نحوه اتصال به فن کویل

6- قطعات هر دو دستگاه 

قطعات به‌کاررفته در دستگاه‌ چیلر و مینی چیلر شبیه هم است؛ یعنی هر دو از 4 قطعه اصلی کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط و اواپراتور تشکیل شده‌اند. فقط چون چیلر بزرگتر است؛ پمپ آب و منبع انبساط به‌صورت جداگانه از آن تعبیه می‌شود. درحالیکه پمپ آب و منبع انبساط مینی چیلر درون آن تعبیه می‌شود.

7- محل نصب متفاوت

اغلب چیلرها را روی پشت بام نصب می‌کنند. در حالیکه سعی می‌شود؛ مینی چیلرها را روی تراس یا بالکن نصب کرد؛ چون طول لوله‌کشی فن کویل به حداقل می‌رسد. از طرف دیگر شاید فضای کافی در تراس نباشد، و همچنین صدای دستگاه برای ساکنین آزاردهنده باشد؛ در این صورت می‌توان مینی چیلر را روی پشت بام هم نصب کرد.

مهم‌ترین مزایای استفاده از چیلر و مینی چیلر برای ساختمان‌های مسکونی چیست؟

مزایای چیلرها عبارتند از:

  • در یک ساختمان بزرگ تنها به یک چیلر نیاز است؛ که حجم و مساحت کمی را اشغال می‌کند.
  • طول خطوط می‌تواند صد‌ها متر باشد؛ چرا که سیال واسط (آب) ظرفیت گرمایی بالایی دارد و در نتیجه تلفات ویژه در هر متر خطی مسیر کمتر از سیستم‌های گاز مبرد است.
  • در خرید چیلر آب خنک و هوا خنک آن‌را مستقیما روی پشت‌بام یا زمین نصب می‌کنند؛ بدین‌ ترتیب چیلرها ایمن هستند.
  • چیلر در طی روزهای سال، متناسب با پارامتر‌های تنظیم‌ شده؛ آب سرد و دمای مورد نیاز هر فضا را تامین می‌کند.

مزایای مینی چیلرها شامل موارد زیر می‌شود:

  • اشغال فضای کم برای نصب و حفاظت در برابر خوردگی با طراحی فشرده و بدنه فولادی ضد زنگ پیکربندی شده.
  • کندانسور هوا خنک به تخلیه گرمای یک ماشین پردازش از سیستم کمک می‌کند؛ که با تامین هوای تازه محیط روی کندانسور مشخص می‌شود.
  • عملکرد کل واحد در نقاط تنظیم شده با نصب ریزپردازنده و آلارم‌های اضطراری آن کنترل و تنظیم می‌شود.
  • نوع صفحه و لوله در اواپراتور که لوله‌ی مقاوم در برابر یخ زدگی و خوردگی به طور موثری بین مبرد و خنک کننده، تحت جریان آشفتگی مایع، تبادل گرما می‌کند.
  • این واحد مجهز به کمپرسورهای اسکرول کم مصرف است؛ که فشرده سازی مبرد و عملکرد بدون نویز را پیکربندی می‌کند.

کدام چیلر مناسب برای پروژه‌ی ساختمانی من است؟

در این محتوا به طور کامل و مفید درباره‌ی چیلر و مینی چیلر، تفاوت‌های اساسی و مهم بین دو دستگاه مانند: محل نصب، قطعات به به‌کار رفته در آنها، تفاوت در نوع کندانسور و کمپرسور و… و همچنین مزایای کاربردی هر کدام آشنا شدید. حال انتخاب با شما است؛ که کدام نوع چیلر مناسب برای منزل یا ساختمان مسکونی شما است.

به هر حال سپاسگزاریم که تا انتهای مطلب با ما بودید. همچنین باعث خوشحالی است؛ اگر سوالی در مورد چیلرها دارید و یا اطلاعات بیشتری در مورد چیلر و مینی چیلر دارید که در این مطلب بیان نشده است؛ با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *