راهنمای خرید تجهیزات استخر

راهنمای خرید تجهیزات استخری

وقتی صحبت از استخرهای شنا می‌شود، ایمنی به اندازه تفریح ​​و تمیزی اهمیت پیدا می‌کند؛ در واقع یک استخر به تجهیزاتی نیاز دارد که برای ایجاد یک محیط امن طراحی شده باشند. استفاده از محصولات و لوازم مناسب استخر به شما کمک می‌کند تا محیطی تمیز، سالم و راحت برای شنا داشته باشید. با این حال، با وجود هزاران لوازم استخر در حال حاضر، دانستن نحوه انتخاب، تجهیزات استخری مناسب ممکن است کاری دلهره آور به نظر برسد. مطالعه راهنمای خرید تجهیزات استخری کمک بسزایی در داشتن یک استخر ایمن و تمیز خواهد کرد.

آشنایی با انواع تجهیزات استخری

انواع تجهیزات استخری را می توان به چهار گروه اصلی:

  1. لوازم تصفیه آب استخر
  2. تجهیزات گند زدایی و ضد عفونی کننده آب استخر و جکوزی
  3. تجهیزات سیستم گرمایشی استخر

تقسیم کرد. امیدواریم با آشنایی با انواع تجهیزات استخر، انتخاب آسان تری را متناسب با استخر خود داشته و به راحتی خریداری کنید. به طور معمول اکثر لوازم ذکر شده برای تجهیزات استخر روباز نیز لازم است.

لوازم تصفیه آب استخر

لوازم تصفیه آب استخر یکی از مهم ترین ارکان برای استخرهای روی زمین و درون زمین محسوب می‌شود. نگهداری صحیح استخر مستلزم استفاده از چندین ماده شیمیایی مختلف است، که می‌توان آن‌ها را به صورت جداگانه یا در کیت‌های شیمیایی استخر خریداری کرد. بسیاری از صاحبان استخرها، کیت های شیمیایی استخر را راحت تر استفاده می‌کنند، زیرا آنها بر اساس ابعاد هر استخر از قبل اندازه گیری شده و آماده‌اند و استفاده‌ای کاملا آسان دارند.

هنگام خرید مواد شیمیایی استخر برای تجهیزات استخر روباز یا غیره، اگر می‌خواهید آب استخر را تمیز و شفاف نگه دارید، موادهای شیمیایی خاصی وجود دارند که باید در لیست شما قرارگیرد. برخی از مهم ترین محصولاتی که باید به دنبال آنها باشید عبارتند از:

  • ضدعفونی کننده ها
  • مواد شیمیایی شوک دهنده
  • ضد جلبک‌ها
  • مواد شیمیایی متعادل کننده

از با اهمیت ترین تجهیزات تصفیه آب استخر میتوان به انواع فیلتر استخر و پمپ استخری اشاره کرد.

فیلتر استخر:

مهم ترین قدم برای پاکسازی آب استخر از هر نوع مواد آلاینده و ذرات معلق و شفافیت سازی آب به وسیله فیلتر استخر انجام می‌پذیرد. در واقع عمل فیلتراسیون در استخر توسط دستگاهی به نام فیلتر استخر صورت می پذیرد. دستگاه فیلتر تصفیه استخر نیز دارای انواع فیلتر شنی استخر، فیلتر کارتریجی و فلزی با کاربردهای مختلف است.

پمپ استخری:

پمپ استخر یکی از ضروری ترین تجهیزات لازم برای تخلیه آب استخر است. بهترین پمپ تصفیه استخر از یک بدنه پلیمری تشکیل شده است. تا به راحتی در برابر خوردگی موادی چون کلر مقاومت بسیار بالایی داشته باشد. برای خرید انواع پمپ استخری با بهترین برندهای موجود در بازار با دما استار تماس بگیرید.

راهنما خرید تجهیزات نگهداری استخر
فروش انواع تجهیزات استخر روباز در فروشگاه دما استار

تجهیزات گند زدایی و ضد عفونی کننده آب استخر و جکوزی

ضدعفونی‌کننده‌های استخر شامل: قرص‌های کلر و برم، کلرزن خطی و کلرزن نمکی هستند؛ که باکتری‌ها و سایر آلاینده‌ها را از بین می‌برند تا استخری سالم‌تر و تمیزتر داشته باشید. از روزی که استخر باز می شود، باید سطح ثابتی از ضد عفونی کننده را در استخر استفاده نمایید، این کار با استفاده از قرص در یک تغذیه کننده شیمیایی یا شناور قرص کلر انجام می شود.

برم نیز از لحاظ کاربردی همانند کلر است؛ با این تفاوت که هزینه بیشتری نسبت به کلر داشته و در نتیجه برای ضدعفونی کردن استخر بسیار گران خواهد بود. برم دارای یکسری مزایا در مقایسه با کلر است. به عنوان مثال: بوی کمتری از آن ساطع شده و چشم نیز کمتر تحریک خواهد شد. به دلیل پایداری بیشتری که برم در آب گرم از خود نشان می‌دهد بیشتر برای اسپاها، جکوزی ها، وان‌های گرم و استخرهای سرپوشیده استفاده می شود.

شایان ذکر است کلر توانایی اکسیداسیون بالاتری نسبت به برم داشته و از این رو بهتر می تواند ساختار شیمیایی آلاینده های موجود درآب را تغییر دهد.

ساختار برم بیشتر به صورت قرص و گرانول در دسترس است و در خصوص کلر نیز باید گفت: به طور کلی قرص کلر در2 سایز 1 اینچی و 3 اینچی موجود است.

برندهای معروف و موجود قرص کلر استخر در بازار

قرص کلر، کات کبود دار بسته 5 عددی

قیمت در سال 1400 حدود 170.000 الی 190.000 تومان

قرص کلر، اینتکس بسته 5 عددی

قیمت در سال 1400 حدود 240.000 الی 290.000 تومان

کلرزن خطی:

واقع کلرزن خطی استخر مستقیماً به پمپ و فیلتر استخر متصل می‌شود و آب برگشتی به استخر را ضدعفونی می‌کند یا به تعبیر دیگری کلر را به آن اضافه می‌کند.

کلرزن نمکی استخر:

دستگاه کلرزن نمکی برای ضدعفونی کردن آب استخر به کمک سیستم جدید گندزدایی، دیگر از قرص کلر با خاصیت شیمیایی استفاده نمی‌کند. اما استخرهای آب شور کاملاً بدون کلر نیستند. در این نوع سیستم نمک در استخر به وسیله فرآیند الکترولیز، از طریق آب شور که از صفحات باردار الکترونیکی عبور می­‌کند، برای ایجاد کلر استفاده می‌­کند در نهایت به گاز کلر تبدیل شده و آب ضد عفونی می­‌شود.

شوک استخر (مواد شیمیایی شوک دهنده استخر)

شوک استخر به دو صورت وجود دارد:

  1. شوک استخر با کلر
  2. شوک استخر بدون کلر

شوک دادن به استخر معمولاً شامل تحویل دوز بالایی از کلر است که برای از بین بردن باکتری ها و جلبک ها عمل می‌کند و در عین حال باعث شفافیت آب استخر می‌شود. شوک استخر قاعداتا ایمنی و شفافیت آب را تضمین می کند.

فرآیند شوک کردن در واقع به نحوی است که: سطح طبیعی کلر را تا 5 برابر افزایش می دهد و آب را در این فرآیند کاملاً ضد عفونی می‌کند. در طول این فرآیند، مولکول‌های کلر ترکیبی اکسید می‌شوند که منجر به افزایش سطح کلر آزاد می‌گردد. کلر آزاد، کلر “خوب” است، زیرا جلبک‌ها و باکتری‌ها را هدف قرار می‌دهد.

  • شوک تثبیت شده یا ناپایدار: شوک استخر حاوی دی کلر سدیم، شوک استخری تثبیت شده نامیده می شود. با این ترکیب، کلر در برابر نور خورشید محافظت می‌شود و آسیب اشعه ماوراء بنفش را متحمل نمی‌شود. شوک ناپایدار یا تثبیت نشده، باید در شب اعمال شود. چرا که در طول روز، این نوع شوک استخر خیلی سریع از بین می رود.
  • سطح کلر: اکثر شوک های استخری که حاوی کلر هستند و غلظت این ماده موثر در کارایی آن بسیار حائز اهمیت است. هر چه درصد کلر بیشتر باشد، شوک استخر موثرتر است. سعی کنید از کلر خیلی کم استفاده نکنید؛ زیرا شوک بی اثر خواهد بود، استفاده بیش از حد نیز ممکن است با از بین رفتن سطوح شیمیایی دیگر مشکلات بیشتری ایجاد کند.
  • شوک استخری پودری یا مایع: اکثر شوک های استخر به صورت پودر هستند. استفاده از آن آسان است و به سادگی قابل استفاده است.
  • شوک استخر بدون کلر: تشکیل شده از دو عنصر اکسیژن و پتاسیم است. که به اصطلاح به آن اکسون (OXON)گفته میشود. شوک استخر بدون کلر با نام های دیگری چون: پتاسیم ‌مونو پرسولفات و پتاسیم پروکسی‌ مونوسولفات و یا با کلمه اختصاری MPS در بازار شناخته میشوند.

شوک های فاقد کلر، به سرعت و کاملا در آب حل می­شوند، مقدار خیلی کم در حدود 500 گرم از آن برای حدودا 38 لیتر آب کافی خواهد بود، عملیات اکسیداسیون OXON باعث اکسید شدن، سلول های مرده­ ی پوست، عرق، ضد آفتاب، گرد و خاک، برگ می‌شود و این در صورتی است که باعث از بین رفتن جلبک ­ها و باکتری­ های بیماری زا نمیگردد.

برندهای معروف و موجود شوک دهنده استخر در بازار

  1. شوک دهنده استخر و جکوزی Piscimar ساخت اسپانیا مدل DICLOR: قیمت در سال 1400 حدود 1.300.000 تومان
  2. شوک دهنده استخر Dohen مدل Super Pool: قیمت در سال 1400 حدود 1.900.000 تومان
  3. شوک دهنده استخر In the Swim: قیمت در سال 1400 حدود 10.000.000 تومان

ضد جلبک‌های مخصوص استخر

جلبک کش‌ها جز مواد شیمیایی استخرهای شنا هستند؛ که برای جلوگیری از رشد جلبک ها فرموله شده اند. ضد جلبک استخر در 3 نوع موجود است. کوات ها، پلیمرها و جلبک کش های مس، در قدرت ها یا فرمول های مختلف ارائه می‌شوند. گروه چهارمی از ضد جلبک‌‌های استخری وجود دارد که با سدیم برومید ساخته می‌شوند که اغلب شتاب‌دهنده‌های کلر نامیده می‌شوند و تنها همراه با شوک استخر قابل استفاده هستند.

ضد جلبک‌ها با جلوگیری از تولید مثل، آسیب رساندن به لایه های بیرونی محافظ یا نفوذ به هسته سلول، جلبک ها را کنترل می کنند. آنها یک مکمل یا پشتیبان خوب در برابر کلر کم یا مشکلات پمپ و فیلتر هستند. پس از کاهش سطح کلر آب استخر به زیر 5 پی پی ام، استفاده از جلبک کش استخر به عنوان، یک روش عالی درنظر گرفته میشود.

برندهای معروف و موجود ضد جلبک استخر در بازار

  • ضد جلبک و خزه استخر OMNI
  • ضد جلبک و خزه استخر و جکوزی Pool Plex

تجهیزات سیستم گرمایشی استخر

از تجهیزات سیستم گرمایشی آب استخر می‌توان به دیگ، مشعل گازسوز یا گازوئیلی و مبدل حرارتی (پوسته ای و لوله ای) و سیرکولاتور اشاره کرد. محاسبه گرمایش لازم و مناسب برای هر استخر به کیلوکالری انجام می‌شود. برای مثال میزان ظرفیت گرمایشی استخر های روباز 2500 کیلوکالری بوده اما برای استخرهای سرپوشیده 2000 کیلوکالری (به ازای هر متر مکعب) است.

سیستم گرمایش آب استخر با مبدل حرارتی

مبدل های حرارتی استخر به وسیله انتقال حرارت از مدار آب گرم به سرد کاربرد دارند و در نتیچه تبادل این حرارت باعث گرم‌کردن دمای آب استخر می گردد. از انواع مبدل‌های حرارتی استخر می‌توان مبدل حرارتی لوله ای، پوسته و مبدل حرارتی صفحه ای را نام برد.

در این مقاله انواع تجهیزات ضروری برای استخر ذکر شد که هرکدام کاربرد و ویژگی مخصوص به خود را دارد. انتخاب لوازم استخری با توجه به نیاز شما و نوع استخر موردنظر از اهمیت زیادی برخوردار است. دما استار مرکز فروش لوازم استخر در خیابان طالقانی تهران، ارائه دهنده انوع مارک ها و قطعات و تجهیزات استخر جهت ساخت و نگهداری است. ما جهت رفاه حال مشتریان و متقاضیان، علاوه بر فروش حضوری، فروش اینترنتی لوازم استخر را نیز در سایت خود راه اندازی فراهم نموده ایم.

گردآوری: damastar.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *