آموزش نگهداری استخر روباز در باغ

آموزش نگهداری از استخر خانگی روباز باغ و ویلا

شنا کردن از محبوب ترین فعالیت‎‌‌های تفریحی به حساب می‎‌آید و مرد و زن و کودک و بزرگسال از آن لذت می‌برند. لذا داشتن استخر می‌تواند یکی از اتفاق‌های خوب باشد که البته مسئولیت‌هایی را نیز به همراه دارد.

تفاوتی ندارد که استخر سرپوشیده یا روباز، خانگی و یا غیرخانگی باشد! مهم این است که به نظافت و نگهداری استخر خود، با خرید تجهیزات استخر روباز مناسب اهمیت دهید؛ تا مدت طولانی تری بتوانید از آن بهره ببرید. به همین منظور این مطلب را اختصاص داده ایم به نحوه نگهداری از استخر، که امیدواریم مفید واقع شود.

مهمترین اصول برای نگهداری از استخر روباز:

اگر می‌خواهید مطمئن شوید که استخر شما تمیز و سالم است، نگهداری مناسب ضروری است. در این راهنما، ما چند مرحله ساده برای نگهداری آب استخر رو باز را که باید بخشی از روال کار شما باشد، بیان می‌کنیم. به این ترتیب، می‌توانید به راحتی یک استخر روباز شفاف داشته باشید و از شنا کردن در آن لذت ببرید.

آب استخر را متعادل نگه دارید.

آزمایش آب استخر می‌تواند به شما کمک کند تا سطح آب استخر را مطابق با آن تنظیم کنید. اما چگونه این سطوح را تنظیم می‌کنید؟ این با متعادل کردن ترکیب شیمیایی آب استخر اتفاق می‌افتد. سه بخش مهم در نحوه نگهداری اب استخر بدون تصفیه برای شما وجود دارد که شامل موارد زیر است:

  • در حالت ایده آل، شما می خواهید که آب استخر شما PH حدود 7.5 داشته باشد. این مهم است زیرا سطوح pH بسیار بالا یا بسیار پایین می‌تواند منجر به انواع مسائل نگهداری استخر، از خوردگی تجهیزات گرفته تا افزایش رشد جلبک‌های سبز شود.
  • سختی کلسیم که با تعادل مرتبط است. هنگامی که سطوح سختی کلسیم خیلی کم باشد، خطر آسیب به پوشش گچ یا پوشش وینیل استخر شما وجود دارد. اما اگر سختی کلسیم استخر شما بیش از حد بالا باشد، رسوبات کلسیمی که به سختی قابل حذف نیستند را از بین خواهید برد.
  • می‌خواهید قلیاییت کل را در حدود 120 تا 150 ppm هدف قرار دهید. اگر کمتر از این محدوده باشد، pH استخر شما می‌تواند تحت تاثیر قرار گیرد و سطوح استخر شما بیشتر مستعد لکه شدن است. اگر در سطح بالاتری باشد، آب شما ممکن است کدر شود.
  • کلر که به صورت چوب، گرانول و قرص موجود است، باکتری های مضر را می‌شکند و آب استخر شما را ضد عفونی می‌کند. شما باید برای ضد عفونی استخر روباز سطح کلر را ثابت نگه دارید. 
  • اگر آب استخر روباز باغ شما سبز و کدر است، ممکن است سطح فسفات استخر شما خیلی زیاد باشد. وجود بیش از حد فسفات در استخر می‌تواند رشد جلبک ها را بیشتر کند و حفظ شیمی مناسب استخر را دشوارتر کند.

بررسی جریان آب استخر

تعمیر و نگهداری استخر با گردش استخر شروع می‌شود زیرا اگر آب استخر شما حرکت نکند، احتمالا پمپ استخری شما پمپ نمی‌کند یا فیلتر شما فیلتر نمی‌شود و دلیل آن آب راکدی است که بستر مناسبی برای رشد جلبک ها است.

پمپ و فیلتر شنی استخر برای ضد عفونی استخر روباز
نگهداری استخر با پمپ و فیلترشنی

چندین بخش وجود دارد که به اصطلاح سیستم گردش خون استخر شما را تشکیل می‌دهد و شامل کفگیر، پمپ، فیلتر و جت ها است. اگر هر یک از این قسمت ها با مشکل مواجه شوند، کیفیت آب شما کاهش می‌یابد. در ادامه توضیح کوتاهی درباره نحوه عملکرد استخر برای تمیز نگه داشتن و گردش آب ارائه کرده ایم که توصیه می‌کنیم مطالعه آن را از دست ندهید.

  • پمپ استخر را اجرا کنید: به عبارت دیگر، هرچه بیشتر سیستم فیلتراسیون خود را اجرا کنید، آب تمیزتر خواهد بود و زمان کمتری را برای تمیز کردن جلبک ها یا متعادل کردن آب خود صرف خواهید کرد. سعی کنید فیلتر استخر خود را 10 تا 12 ساعت در روز اجرا کنید.

اگر در آب و هوای گرم تری هستید، باید پمپ خود را کمی بیشتر در روز به کار بیندازید. به همین دلیل است که پیشنهاد می‌کنیم روی پمپ های استخری با سرعت متغیر سرمایه گذاری کنید زیرا آنها می‌توانند در طول روز با سرعت کمتری کار کنند که باعث صرفه جویی در هزینه، انرژی و ایجاد صدای کمتری می‌شود.

  • به طور مرتب فیلتر را تمیز و یا تعویض کنید: انواع مختلفی از فیلترهای استخر وجود دارد، اما همه آنها کار یکسانی انجام می‌دهند. جمع آوری زباله هایی که می‌توانند استخر شما را کدر و آلوده کنند. فیلترهای استخر سخت کار، باید حدود یک بار در هفته با برداشتن و شلنگ کردن کارتریج تمیز شوند. همچنین بر اساس توصیه سازنده، تعویض کارتریج در زمان فرا رسیدن زمان آن بسیار مهم است.

پیشنهاد دما استار به شما: فیلتر شنی استخر

  • سبد اسکیمر را تمیز کنید: تمیزکردن منظم کفگیر و سبدهای پمپ برای نگهداری کلی استخر مهم است. گرفتگی سبدها باعث می‌شود پمپ شما برای چرخاندن آب سخت تر کار کند. این می‌تواند طول عمر را کاهش دهد و به مهر و موم های پمپ شما فشار وارد کند. علاوه بر این، موجوداتی مانند قورباغه ها می‌توانند در کفگیر شما گیر کنند، بنابراین باید مطمئن شوید که آنها نیز به موقع حذف می‌شوند.

پیشنهاد می‌کنیم بسته به دفعات استفاده، کفگیر خود را یک یا دو بار در هفته تمیز کنید. برای تمیز کردن سبد کفگیر، کافی است پمپ استخر خود را خاموش کنید و سبد قابل جابجایی را زیر درب کفگیر خالی کنید، سپس آن را تعویض کنید. هر چند وقت یکبار لازم است تا سبد پمپ استخر خود را نیز تمیز کنید.

  • جت ها را زاویه دهید: یکی دیگر از تنظیمات آسان این است که مطمئن شوید جت های استخر شما به سمت کفگیر شما قرار دارند تا آب شما به صورت دایره ای بچرخد. این کار آب استخر را تشویق می‌کند تا بچرخد و اسکیمر شما، راحت‌ تر از شر زباله‌ها خلاصی یابد.

همچنین به زاویه دادن جت ها به سمت پایین کمک می‌کند تا کف استخر نیز گردش کند. اگر قسمت‌هایی از استخر وجود دارد که برای تامین آب مشکل دارند، معمولاً اطراف پله‌ ها، نردبان ‌ها، شکاف ‌ها و گوشه ‌های استخر، می‌توانید به سمت این قسمت ‌ها نیز زاویه بگیرید.

جارو استخر خانگی
نگهداری از استخر روباز خانگی با جارو استخری

نحوه تمیز کردن استخر

برای این کار باید هفته ای یکبار جاروبرقی (جارو استخری) بزنید. روزی یک بار مسواک بزنید و کف و دیواره ها را از هر گونه کثیفی و لکه پاک کنید. در کل تعمیر و نگهداری دستی، بخشی عادی از مالکیت استخر شما است که شامل مراحل زیر است.

  1. استفاده از قلم مو: تمیز کردن دیواره ها از وجود جلبک ها با برس استخر، از لکه شدن و پوسته پوسته شدن آن جلوگیری می‌کند، به ویژه در اطراف “نواحی مرده” مانند پله ها، نردبان ها، شکاف ها و زیر کفگیر. همچنین زیر کشیدن سطح آب با توری یا چنگک برگ، زباله های بزرگ را از بین می‌برد. این زباله برای شناگران جذابیتی ندارد و می‌تواند به ته استخر شما بیفتد و لکه بر جای بگذارد.
  2. استفاده از وکیوم (پاک کننده های استخر): بسیاری از پاک کننده‌های استخر خوب در بازار و همچنین انواع جاروبرقی استخر وجود دارد که می‌تواند چندین قسمت از استخر شما را تمیز کند. برخی جاروبرقی‌ها به صورت دستی قسمت‌های مختلف استخر را تمیز می‌کنند، در حالی که برخی دیگر می‌توانند به صورت مستقل کار کنند. تمیز کردن کامل استخر با جاروبرقی استخر به حفظ پاکیزگی و اجتناب از انجام نظافت قابل توجه در آینده کمک می‌کند.

آب استخر را به طور منظم آزمایش کنید!!!

آب استخر تا حد زیادی تحت تأثیر عواملی همچون آب و هوا، مواد شیمیایی، تعداد دفعات استفاده از استخر و … است. درک اینکه این عوامل چگونه آب استخر شما را تغییر می‌دهند به شما کمک می‌کند تا نحوه رفع آن را یاد بگیرید. می‌توانید آب خود را با استفاده از نوارهای تست یا نوار تست دیجیتال تست کنید.

مواد شیمیایی استخر شما به اندازه شرایط فعلی موثر است. اگر آب و هوا و مواد شیمیایی خارجی باعث می‌شود PH استخر شما خیلی بالا یا خیلی پایین بیاید، ممکن است لازم باشد از کاهش دهنده PH یا افزایش دهنده PH استفاده کنید تا مطمئن شوید محدوده PH مناسبی دارید.

آزمایش آب و تنظیم PH بر اساس آن می‌تواند به شما اطمینان دهد که مواد شیمیایی شما به درستی کار می‌کنند، که باعث می‌شود آب استخر شما برای شنا در آن ایمن باشد.

شوکه کردن استخر

علاوه بر متعادل نگه داشتن ترکیب شیمیایی استخر، ایده خوبی است که هر هفته یک یا دو بار به استخر خود شوک وارد کنید. بدین معنی که به آب استخرتان مقدار لازم کلر یا مواد ضدعفونی کننده اضافه می‌کنید تا هر گونه باکتری، آلاینده و مواد آلی را از بین ببرند. این موضوع از مهم‌ترین مسائل موجود برای ضدعفونی استخر باغ است زیرا باعث می‌شود تا از تمیز ماندن استخر اطمینان حاصل کنید.

فقط در صورتی باید آب استخر خود را شوک بزنید که زیاد از آن استفاده شده، به اندازه کافی خوب نگهداری نشده یا به اندازه کافی با مقدار مناسب مواد شیمیایی تصفیه نشده است و یا پس از طوفان های شدید، نشت یا آلودگی یا وجود جلبک های زیاد دچار هوازدگی شده باشد.

پیشنهاد مطالعه: راهنما خرید فیلتر تصفیه استخری

نگهداری استخر روباز در زمستان

اگر قرار است در زمستان یا هر ماه سرد دیگری، استخر خود را ببندید باید اقداماتی را برای زمستانی کردن مناسب آن انجام دهید که به شرح زیر است:

تمیز کردن نهایی، برقراری تعادل آب استخر با مواد شیمیایی؛ مواد شیمیایی مخصوص زمستان را به آب اضافه کنید؛ فیلتر، پمپ و لوازم جانبی استخر مانند نردبان را بردارید، حذف کارتریج فیلتر قدیمی، آخرین مرحله پوشاندن استخر با استفاده از پوشش های استخر است.

ایجاد برنامه زمان بندی مناسب جهت نگهداری از استخر

اجرای برنامه ای مناسب جهت نگهداری از استخر، به شما کمک می‌کند استخر خود را آنطور که باید تمیز نگه دارید. همچنین پیروی از برنامه می‌تواند به جلوگیری از هزینه های نگهداری بیشتر در آینده کمک کند. در اینجا نمونه ای از یک برنامه مناسب برای نگهداری از استخر ارائه کرده ایم که امیدواریم مفید واقع گردد.

برنامه هفتگی تعمیر و نگهداری استخر باغ

  1. سطح آب را بشویید.
  2. دیوارها و کف استخر را مسواک بزنید.
  3. استخر را جاروبرقی بکشید.
  4. برای اطمینان از اینکه در محدوده ایمن است، قلیایی بودن آن را آزمایش کنید.
  5. در صورت نیاز جلبک کش، شفاف کننده یا شوک کلر اضافه کنید.
  6. در صورت نیاز قرص کلر اضافه کنید.
  7. در صورت نیاز فیلتر را بشویید یا تمیز کنید.
  8. برنامه نگهداری ماهیانه استخر
  9. سطح سختی کلسیم را آزمایش کنید تا مطمئن شوید که در محدوده ایمن قرار دارد.
  10. سطح اسید سیانوریک را آزمایش کنید تا مطمئن شوید که در محدوده ایمن است.
  11. در صورت نیاز جلبک کش، شفاف کننده یا شوک کلر اضافه کنید.
  12. اطمینان حاصل کنید که همه تجهیزات به درستی کار می‌کنند.

اهمیت مراقبت از استخر

یک استخر کثیف نه تنها روز شما را خراب خواهد کرد، بلکه نگهداری یا مراقبت نادرست می‌تواند منجر به ایجاد بیماری های تفریحی آب مانند اسهال، عفونت گوش، عفونت تنفسی، بثورات، چشم های ملتهب و ریه ها شود. به همین دلیل است که مراقبت از استخر بسیار مهم است و باید اطمینان حاصل کنید که ترکیب شیمیایی استخر شما متعادل بوده تا همه چیز ایمن و تمیز بماند.

در این راهنما سعی کرده ایم تا بهترین راه حل های کاربردی و درست برای نگهداری از استخر را در اختیار شما همراهان و کاربران گرامی قرار دهیم تا اطلاعات لازمه را کسب نموده و جهت حفظ و نگهداری از استخر آنها را به کار بگیرید.

گردآوری توسط: damastar.com

منبع: https://www.compass-pools.co.uk/learning-centre/news/the-complete-guide-to-swimming-pool-maintenance/

1 دیدگاه برای “آموزش نگهداری استخر روباز در باغ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *