انواع چیلر چیست و چه کاربردی دارند؟

مقایسه انواع چیلرها به همراه عملکرد و کاربرد آن

چیلر چیست و چه کاربردی دارد؟ چند نوع چیلر در بازار موجود است؟ انواع چیلر جذبی و تراکمی چه تفاوت و ویژگی‌هایی دارند و کدام یک گزینه بهتری برای ساختمان‌ها و استفاده‌های صنعتی است؟

در هر صنعتی که نیاز به کنترل دما دارید؛ چیلرهای صنعتی و ساختمانی می‌توانند نقش اساسی داشته باشند. انتخاب مناسب‌ترین نوع چیلر بستگی به نیازهای خاص هر صنعت و شرایط محیطی دارد.

هیچ نگران نباشید در ادامه قصد داریم تا به پاسخ تمامی این سوالات بپردازیم تا هر نیازی که در این زمینه دارید رفع شود.

چیلر چیست و چه کاربردی در ایران دارد؟

به عبارت خیلی ساده چیلر یک نوع تجهیز حرارتی و یا تهویه ‌مطبوع است که برای خنک‌کردن یا یخ‌زدن آب یا سایر مایعات به کار می‌رود. این دستگاه‌ها به طور عمده در موارد زیر استفاده می‌شود:

  1. سیستم‌های تهویه‌ مطبوع
  2. صنایع
  3. بیمارستان‌ها
  4. مراکز داده
  5. ساختمان‌های بزرگ

عملکرد چیلر به این شکل است که ابتدا گاز یا مایع مبرد به یک واحد گرما تبدیل شده و سپس این گرما به‌وسیله یک تبادل حرارت به محیط اطراف منتقل می‌شود. در نتیجه، مایع مبرد خنک شده و می‌تواند برای خنک‌کردن هوا یا دیگر فرآیندها به کار رود.

انواع چیلر موجود در بازار

انواع چیلر موجود در بازار به صورت زیر است:

  • چیلر جذبی
  • چیلر تراکمی

که در ادامه به بررسی هر یک می‌پردازیم.

1- چیلر جذبی

چیلر جذبی یک نوع چیلر حرارتی است که از اصول جذب و دفع (absorption and desorption) برای انتقال حرارت استفاده می‌کند. در این نوع چیلر، یک جفت مایع جذب‌کننده و مایع دفع‌کننده به کار می‌رود. فرآیند اصلی در چیلر جذبی شامل جذب و دفع است.

در مرحله جذب، گرما از محیط خارجی یا فرآیندهای دیگر جذب‌کننده به مایع جذب‌کننده منتقل می‌شود. موارد زیر از جمله اصلی‌ترین مشکلات و نواقص چیلر جذبی است:

  • ابعاد و وزن بیشتر نسبت به چیلرهای کمپرسوری
  • پیچیدگی سیستم و نیاز به نگهداری دقیق
  • هزینه نصب و نگهداری بیشتر
  • کارایی کمتر در دماهای پایین
  • حساسیت به تغییرات در خواص مایعات دافع و جذب‌کننده
  • پایین‌تر بودن راندمان در برخی از شرایط عملکرد

2- چیلر تراکمی

در نقطه مقابل و در تنوع برای خرید انواع چیلر، چیلر تراکمی یک دستگاه حرارتی است که از سیکل تبرید تراکمی برای تولید آب سرد استفاده می‌کند.

 این چیلر به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین تجهیزات در زمینه سرمایش و تولید برودت در ساختمان‌ها و کارخانه‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و امروزه به‌عنوان یکی از گزینه‌های رایج و اثربخش در صنعت تهویه ‌مطبوع به‌حساب می‌آید.

این نوع چیلر با انتقال گاز فشرده به حالت مایع و سپس با انتقال حرارت از آن به محیط اطراف، آب را خنک کرده و برای تأمین نیازهای حرارتی و سرمایشی در مکان‌های مختلف به کار می‌رود.

چیلر تراکمی امکانات متنوعی دارد و به لحاظ کارایی و عملکرد، یکی از پرکاربردترین چیلرها در صنعت تهویه‌ مطبوع محسوب می‌شود.

چیلر هوا خنک از انواع چیلر تراکمی مناسب در زمینه تهویه مطبوع و صنعتی

موارد زیر از مزایا و ویژگی‌های مثبت در مقایسه با چیلر جذبی است:

  1. کارایی بالا
  2. قابلیت انطباق با نیازهای متنوع سیستم‌های تهویه‌مطبوع
  3. عمر طولانی و ایمنی در عملکرد
  4. کاهش مصرف انرژی
  5. ابعاد کوچک‌تر و وزن سبک‌تر نسبت به برخی دیگر از سیستم‌های سرمایش
  6. قابلیت کنترل دقیق دما
  7. توانایی کارکرد در دماهای مختلف
  8. کاهش اثرات مخرب بر محیط‌زیست
  9. هزینه نگهداری مناسب
  10. قابلیت اجرای سیستم‌های متعدد به‌صورت هم‌زمان

اگر قصد سفارش و خرید چیلر تراکمی را دارید؛ باید بدانید که این محصولات نیز در دو نوع عرضه می‌شوند.

انواع چیلر تراکمی در ساختمان و صنایع

چیلرهای تراکمی به دو دسته چیلر هوا خنک و چیلر آب‌ خنک تقسیم می‌شوند و تفاوت اصلی بین آن دو در نحوه خنک‌کردن کندانسور آنها است.

 البته که این دو دستگاه از نظر دامنه کاربرد و ویژگی‌های فنی با یکدیگر تفاوت‌های کلیدی دارند.

۱. چیلر هوا خنک (هوایی)

  • روش خنک‌کردن: کندانسور این چیلر با استفاده از فن‌های دمنده هوا خنک می‌شود. این فن‌ها، هوا را از لوله‌های فین دار (شبیه به رادیاتور) عبور داده و حرارت تولید شده را از طریق هوا به محیط انتقال می‌دهند.
  • استفاده از آب: چیلر هوا خنک به برج خنک‌کننده و پمپ نیاز ندارد. آب در مدار این چیلر وجود ندارد و نیاز به مصرف آب ندارد.

دما استار مرکز فروش انواع چیلرهای صنعتی و ساختمانی است. جهت دریافت قیمت و خرید چیلر هوا خنک با ما در تماس باشید

۲. چیلر آب‌ خنک (آبی)

  • نحوه خنک‌کردن: کندانسور این چیلر با استفاده از آب‌ خنک می‌شود. این به معنای نیاز به کولینگ‌تاور (برج خنک‌کننده)، سیستم سختی‌گیر آب (مخصوصاً در مناطق با آب حاوی املاح زیاد) و پمپ برای چرخش آب است.
  • میزان و نرخ مصرف آب: چیلر آب‌ خنک مصرف آب دارد؛ چرا که برای خنک‌کردن کندانسور از آب استفاده می‌کند. به دلیل تبخیر آب در برج خنک‌کننده، نیاز به آب جبرانی وجود دارد.

در صورتی که قصد خرید چیلر آب خنک و یا انواع چیلر های دیگر را داشتید با مشاوران فروش ما برای مشاوره رایگان در تماس باشید.

انتخاب بین چیلر هوا خنک و چیلر آب‌ خنک

در مناطق با محدودیت آب یا هزینه بالای آن، چیلر هوا خنک مناسب‌تر است. اگر کیفیت آب مناسب نیست یا حاوی املاح زیادی باشد؛ چیلر هوا خنک می‌تواند گزینه بهتری باشد. در مواردی که آب به میزان کافی و با کیفیت مناسب وجود دارد؛ ممکن است چیلر آب‌ خنک مناسب‌تر باشد.

بهترین قیمت انواع چیلر آب خنک در تهران
فروش انواع چیلر آب خنک در فروشگاه دما استار

جدول تفاوت چیلر آب‌ خنک و هوا خنک

چیلرهای هوا خنک به دلیل نیاز کمتر به آب و نگهداری ساده‌تر در مناطق با محدودیت آب یا قیمت بالای آب مزیت دارند؛ درحالی‌که چیلرهای آب‌خنک در مناطق با آب به مقدار کافی و با کیفیت مناسب عملکرد بهتری از نظر حرارتی دارند.

 انتخاب مناسب‌ترین نوع چیلر بستگی به شرایط محیطی و نیازهای خاص هر پروژه دارد

مشخصه چیلر آب‌ خنک چیلر هوا خنک
ساختار اصلی کمپرسور، اواپراتور، کندانسور، شیر انبساط کمپرسور، اواپراتور، کندانسور، شیر انبساط
خنک‌کردن کندانسور با آب با هوا
نیاز به تجهیزات اضافی برج خنک‌کننده برای چیلر آب‌ خنک برج خنک‌کننده، سختی‌گیر آب، پمپ برای چیلر آب‌ خنک
مصرف آب بیشتر کمتر
عملکرد به دمای هوا وابسته به دمای محیط وابسته به دمای هوا
تأثیر محیط مرطوب تأثیر بیشتر دارای تأثیر کمتر
نگهداری نیاز به نگهداری بیشتر نیاز به نگهداری کمتر

کاربرد چیلر صنعتی چیست؟

وقتی قصد مقایسه ویژگی‌ها، بررسی قیمت و خرید چیلر صنعتی و ساختمانی را دارید؛ لازم است که نوع کاربرد را مشخص کنید.

چیلرهای صنعتی تجهیزاتی هستند که به‌منظور خنک‌کردن یا گرم‌کردن مایعات، انواع پروسه‌ها و تجهیزات صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این چیلرها معمولاً در صنایع مختلفی نظیر موارد زیر کاربرد دارند:

  • پتروشیمی و نفت
  • تولید برودت
  • تولید برودت در صنایع الکترونیک
  • صنعت غذایی
  • صنایع داروسازی
  • صنایع متالورژی
  • صنایع خودروسازی
  • ساختمان و تجهیزات تجاری
  • صنایع چاپ و جوهرافشانی
  • صنایع چرم و پوشاک

کاربرد چیلرهای ساختمانی چیست؟

به طبع، همان‌طور که پیش ‌از این هم اشاره شد؛ انواع چیلر در ساختمان‌ها برای برودت نیز به‌صورت ویژه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چیلرهای ساختمانی تجهیزاتی هستند که در ساختمان‌ها برای فراهم‌آوردن برودت در سیستم‌های تهویه‌مطبوع و گرمایش مرکزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این چیلرها به‌منظور خنک‌کردن آب یا گلیکول آبی که سپس به واحدهای داخلی ساختمان منتقل می‌شود؛ استفاده می‌شوند. چیلرهای ساختمانی معمولاً به‌صورت هوا خنک یا آب‌ خنک عرضه می‌شوند.

چیلرهای ساختمانی به‌عنوان یکی از اجزای اساسی سیستم‌های تهویه‌مطبوع مدرن، نقش مهمی در ایجاد شرایط راحت و بهینه در داخل ساختمان‌ها ایفا می‌کنند. این تجهیزات باتوجه ‌به نوع و اندازه ساختمان و نیازهای انرژی، از انواع مختلفی برخوردارند.

موارد زیر از اصلی‌ترین موارد کاربرد چیلر ساختمانی است که می‌توانید آن‌ها را در مدل‌های تراکمی نسل‌های هوا خنک و آب‌ خنک تهیه کنید:

  • تهویه‌مطبوع
  • گرمایش مرکزی
  • سیستم‌های گرمایش و خنکایش تفکیکی
  • استفاده در ساختمان‌های بزرگ
  • مدیریت انرژی
  • تجهیزات صنعتی

بررسی نهایی و انتخاب نوع چیلر

در این مقاله در خصوص انواع چیلر و مقایسه نحوه عملکرد و کاربرد آن‌ها صحبت کردیم. چیلرها به‌عنوان تجهیزات حیاتی در صنعت تهویه‌مطبوع و سیستم‌های خنک‌کننده انواع مصارف به کار می‌روند.

 انواع مختلف چیلرها از جمله چیلرهای تراکمی، چیلرهای جذبی، چیلرهای هوا خنک و چیلرهای آب‌ خنک باتوجه‌ به نحوه خنک‌کردن کندانسور، به نیازهای متنوع صنایع و ساختمان‌ها پاسخ می‌دهند.

 چیلرهای تراکمی از دو نوع هوا خنک و آب‌ خنک بوده و برای خنک‌کردن هوا یا آب از آن‌ها استفاده می‌شود. چیلرهای آب‌ خنک به مصرف آب نیاز دارند و معمولاً در صنایعی با آب به میزان کافی و با کیفیت مناسب استفاده می‌شوند.

در مقابل، چیلرهای هوا خنک کمترین نیاز به آب را دارند و می‌توانند در مناطق با محدودیت آب یا با هزینه بالای آب بهترین گزینه باشند.

به‌طورکلی، چیلرها در صنایعی چون: پتروشیمی، تولید برودت، صنعت غذا، الکترونیک و همچنین در سیستم‌های تهویه‌مطبوع ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و نقش اساسی در ایجاد شرایط مناسب و بهینه برای فرآیندهای صنعتی و زندگی روزمره ایفا می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *