نازل استخری چیست؟ چه کاربردی دارد؟

نازل استخری چیست؟ چه کاربردی دارد؟

کرتین استخر یا همان نازل کرتین یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین لوازم استخر است که از آن به‌ عنوان فواره استفاده می‌شود و عمدتاً شکل خروجی آن قوسی می‌باشد. از طرف یک ساختار و لایه دوار هم روی این محصول تعبیه می‌گردد که باعث می‌شود جریان حرکت آن جذاب‌تر شود.

در مدل‌ها و متریال‌های مختلفی عرضه می‌شود و معمولاً یکی از مهم‌ترین نکات در مورد خرید و انتخاب کرتین استخر، توجه به جنس آلیاژ به‌ کار رفته در ساخت آن است. از این‌ رو اگر قصد خرید کرتین استخر را دارید احتمالاً در مورد اساس انتخاب، نحوه خرید و سفارش و نصب آن اطلاعات کافی را ندارید. با ما همراه باشید تا در ادامه در مورد یکی از جذاب ترین لوازم استخر برای شما توضیحات لازم را شرح دهیم.

نازل کرتین استخر چیست؟

نازل‌ها در واقع سرریزهایی هستند که می‌توان از آن‌ها در کنار استخر، حوض‌های بزرگ و کوچک و همین‌طور ورودی جریان آب استفاده کرد. تفاوتی ندارد که استخر صنعتی یا خانگی است. در استفاده از کرتین استخر هیچ محدودیتی وجود ندارد و به‌راحتی می‌توانید آن را روی انواع دیواره‌ها اجرا کنید.

دقت کنید که نازل به‌صورت معمول برای جلوگیری از یکنواخت و راکد بودن آب استخرها استفاده می‌شود. در نتیجه انتظار می‌رود که در موقعیت درستی نصب شده و در بعضی از استخرهای شنا و استخرهای صنعتی حتی از کرتین استخر به‌ عنوان یک ماساژور آب هم استفاده می‌شود.

کرتین استخری چیست
آبنمای مدل کرتین استخری از جنس استیل 304

 

با تمامی این تفاسیر احتمالاً شما هم با مشاهده تصاویر این محصول برایتان محرز شده که آن را تهیه و یا نصب کنید. در نتیجه بهتر است که با مدل‌های مختلف کرتین استخر آشنا شوید.

کاربردهای نازل استخری

واتر کرتین یا نازل مخصوص آب استخر، محصولی است که استفاده از آن فقط منتهی به زیبایی بصری نیست. بلکه می‌توانید از آن استفاده‌های بیشتری داشته باشید. اول این که این نازل‌ها طراحی فوق‌العاده جذابی دارند و حس متفاوت بودن به استخر شما می‌دهند. همین یکی از متریال‌های محبوب تفریحی به‌حساب می‌آیند که می‌توان از آن‌ها به‌عنوان ماساژور نیز استفاده کرد و در نهایت چرخه یکنواخت حرکت آب را نیز به چرخش دورانی تبدیل می‌کند.

ضمن این که حتی در برخی استخرها چند عدد از آن نصب می‌شود. درصورتی‌که استخر شما صنعتی است، می‌توانید به سراغ مدل‌های خاص بروید و از هر مدل یک عدد در اطراف دیواره‌های استخر نصب کنید.

هزینه کرتین استخری

نازل یا همان کرتین استخری با قیمت‌های متفاوتی در بازار عرضه می‌شود و به‌طورکلی چند عامل اصلی می‌تواند روی قیمت خرید کرتین استخر تأثیر بگذارد. از جمله آن‌ها جنس متریال خواهد بود. معمولاً برای ساخت کرتین استخر از استیل 304 و استیل مقاوم در مقابل خوردگی و زنگ‌زدگی مقاوم است استفاده می‌شود. حتی امکان تهیه نمونه‌های آلومینیومی آن نیز وجود دارد.

در مقابل برخی استخرها از این محصول برای چرخش مداوم در فضای اصلی هم استفاده می‌کنند که در این صورت باید ارتفاع آن کمی بلندتر باشد. موضوع بعدی به طبع ارتفاع و ابعاد آن خواهد بود.

در مورد کرتین استخر، طول و عرض، ارتفاع و فاصله از سطح زمین عاملی تأثیرگذار است. چون در این صورت نیاز به فلز بیشتری خواهد بود. البته در برخی موارد، از استیل 316 هم استفاده می‌شود که قیمت بالاتری دارد. در مقابل به جهت جلوگیری از خوردگی و دوام بیشتر، حتی استیل 316 گرید بالاتر و مدل‌های مات یا براق نیز قابل‌استفاده است.

همین‌طور شکل کلی طراحی کرتین استخر، آخرین عاملی است که روی قیمت این محصول تأثیر می‌گذارد و پیش از هر چیزی، می‌توان گفت که هر چقدر ساختار کرتین پیچیده‌تر باشد، به طبع قیمت آن هم بالاتر خواهد بود.

انواع نازل استخری کرتین بر اساس ساخت

عموماً کسانی که پیمانکاری و طراحی داخلی استخرها را بر عهده می‌گیرند ترجیح می‌دهند که یک نازل هم در استخر نصب کنند. این باعث می‌شود که هم فواره جذابی درون استخر داشته باشید و هم استخر از حالت یکنواخت خارج شود.

البته واتر کرتین‌ها مدل‌های مختلفی دارند و به طبع کسی که قرار است آن را تهیه کند، پیش از هر چیزی با شما در مورد مشخصات، ویژگی‌ها و انواع مدل‌های آن صحبت می‌کند. به هر حال اگر قصد خرید کرتین استخر در بازار ایران را دارید حتماً یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها برای شما انتخاب یک مدل استاندارد است.

نازل پرده آبنما استخر
نمونه نازل استخر ساده ولی زیبا

یک دسته‌بندی کلی برای نحوه تولید و طراحی این محصول وجود دارد که البته روی قیمت کرتین استخر نیز تأثیر می‌گذارد. به‌هرحال اگر قصد خرید کرتین استخر را دارید باید آن‌ها را به‌خوبی بشناسید.

نازل استخر پیش‌ساخته

نازل‌های پیش‌ساخته معمولاً متریالی هستند که فرم کلی آن‌ها آماده اما تکمیل نشده‌اند. می‌توانید ابعاد و مشخصات ظاهری را سفارشی‌سازی و سپس آن را خریداری کنید.

ممکن است طراحی و ساخت این نازل‌ها مدت زمانی به طول بیانجامد. اگر هنوز استخر شما برای بهره‌برداری آماده نشده است. می‌توانید به سراغ این مدل‌ها بروید که در رنج‌های قیمتی متفاوتی در بازار عرضه می‌شوند و هرکدام یک سری مشخصه‌ها و ویژگی‌های فنی خاص دارند.

نازل استخر آماده

نازل‌های آماده نیز به‌صورت ساخته شده از قبل توسط کارخانه‌ها مختلف در بازار عرضه می‌شوند و یکی از مهم‌ترین نکات در مورد آن‌ها امکان تهیه در سایزبندی‌های مختلف و متفاوت است.

پیشنهاد مطالعه: راهنما خرید فیلتر تصفیه استخری مناسب

انواع کرتین بر اساس نوع طراحی

علاوه بر ایجاد یک برجسته بصری در لبه استخر، این کرتین‌ها می‌توانند سبب ایجاد یک جلوه آرامش‌بخش و جذاب در استخر شوند.  دلایل زیادی برای انتخاب پرده آبی یا واتر کرتین وجود دارد. یک سیستم هماهنگ بهینه متشکل از یک پمپ، کیت نصب و پرده آب، تجربه‌ای عالی را در فضای استخر شما ایجاد می‌کند.

نوع طراحی، ساختار و نحوه خروجی آب از کرتین استخر نیز یکی دیگر از نکات مهم در انتخاب آن خواهد بود. درصورتی‌که مایل به خرید اینترنتی کرتین استخر هستید باید تفاوت آن‌ها را از روی تصویر تشخیص دهید که البته اگر به طور کامل با مشخصات و ویژگی‌ها و نحوه خروجی آب بیشتر آشنا شوید، به طبع انتخاب و تصمیم‌گیری برای شما آسان‌تر است.

  1. کرتین قوسی: نازل‌های قوسی دارای یک زاویه منحنی هستند و در مدل‌های حلزونی و یا پیچ‌درپیچ تولی دیم شوند. در واقع جریان آب درست مانند ساختار قوس‌های دایره‌ای در آن‌ها حرکت می‌کند و یک زاویه چرخشی باعث می‌شود که جلوه فوق‌العاده‌ای به کرتین استخر اضافه شود.
  2. نازل دلفینی: مدل‌های دلفینی ظاهری شبیه به فرم بدن دلفین دارند و هم در مدل‌های محفظه دار و هم بدون محفظه ساخته می‌شوند و یکی از محبوب‌ترین آب‌نماهای موجود در بازار هستند. به این نازل‌ها پرده آب هم گفته می‌شود. مورد استفاده در دیواره و لبه استخرها بوده و می‌توان حتی از آن‌ها در فضاهای شهری و باغات نیز بهره‌برداری نمود.
  3. نازل حلزونی: نازل‌های برج و خنک‌کننده‌های حلزونی البته صرفاً در استخرهای شنا استفاده نمی‌شوند. بلکه حتی می‌توان برای خنک‌کردن فضای داخلی نیز از آن‌ها استفاده کرد. نازل حلزونی در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین مدل‌های موجود در بازار است.
  4. نازل نی‌ریز: مدل‌های نی‌ریز یک جریان حرکتی ثابت دارند و تا حدی شبیه به لوله هستند. البته در ابعاد گوناگونی عرضه می‌شوند و یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها در مورد کرتین استخر نی‌ریز، سبک طراحی آن است که در حال حاضر باعث شده توسط بسیاری از کارفرمایان به‌عنوان یک مکمل انتخاب شود.
  5. نازل بارانی شوتر: نازل‌های بارانی یک لاین مشخص بارش درست مانند باران و یا شیرهای چند محوره دارند که در استخرها و در ورودی‌ها قابل‌استفاده خواهند بود و جلوه و جذابیت بصری فوق‌العاده‌ای را از خود نشان می‌دهند. حتی می‌توان به کرتین استخر نور ال‌ای‌دی نیز اضافه کرد.
  6. کرتین دیواری: این نازل‌ها تا حدی شبیه به مدل‌های قوسی هستند و روی دیواره‌ها نصب می‌شوند و معمولاً در چند مدل کوچک، متوسط و بزرگ طراحی می‌شوند. البته ممکن است فروشگاه‌های مختلف آن را با نام‌های متفاوت عرضه کنند. اما مهم‌ترین ویژگی در مورد این سبک از محصولات این است که باتوجه‌به ظاهر مینیمال فوق‌العاده جذاب هستند.
  7. نازل آنیل لبه‌ای: مدل‌های لبه‌ای نیز باز هم تا حدی شبیه به کرتین استخر حلزونی هستند و در ساخت آن‌ها از استیل گرید 304 Stainless Steel و 316 استفاده می‌شود. لازم است که گرید استیل مقاومت لازم در مقابل خوردگی و اکسید آهن را داشته باشد.
  8. کرتین آب آبشار: مدل‌های آبشاری هم از 30 تا دو متر و نیم تولید می‌شوند و روی بخش ورودی و دیواره استخرها به سمت داخل نصب می‌شوند. باز هم مانند تمامی محصولاتی که در این بخش به آن‌ها اشاره کردیم توسط استیل مقاوم در مقابل زنگ‌زدگی و گریدها 304 و 316 ساخته می‌شوند.

بهترین متریال نازل و کرتین استخری

کرتین‌ها مزیتی فوق‌العاده برای استخر شما به‌حساب می‌آیند. برای ماساژ کامل بالای بدن، گردن و شانه‌ها طراحی شده‌اند؛ طراوت، آرامش و تحریک گردش خون را برای  شما به ارمغان می‌آورند. البته لازم است قبل از هر چیزی در مورد متریال ساخت آن‌ها تحقیق کنید.

آب‌نماها یا به بیان بهتر نازل‌های کرتین که در استخرهای صنعتی و خانگی استفاده می‌شوند، طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی دارند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها که در هنگام خرید کرتین استخر باید به آن توجه کنید. انتخاب بر اساس متریال و آلیاژ ساخت است.

از آنجایی‌ که این کرتین‌های استخری مدام در برخورد با آب و رطوبت هستند. در نتیجه نمی‌توان در ساخت آن‌ها از آهن استفاده کرد. استیل یکی از بهترین گزینه‌ها است که در مدل‌های مختلف عرضه می‌شود. مثلاً استیل 304 و 316 می‌توانند انتخاب‌های خوبی باشند. البته تفاوت آن‌ها در قیمت و مقاومت فیزیکی است. هر دو آلیاژی که به آن‌ها اشاره کردیم در مقابل اکسید، زنگ‌زدگی و خوردگی مقاوم هستند.

  • ماشین‌های آب‌پاش استخری
  • آبشارهای استخری
  • آبشاری‌های دیواری
  • ماشروم واترها

از جمله دیگر دسته‌بندی‌هایی هستند که برای جلوگیری از راکد بودن آب در استخر در بازار عرضه می‌شوند.

گردآوری: دما استار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *