تفاوت منبع دوجداره با منبع کویل دار

تفاوت منبع دوجداره با منبع کویل دار

 

استفاده از منبع دوجداره یا منبع کویل دار آب گرم در ساختمان‌ها یک امر ضروری است. این تجهیزات در دسته‌بندی‌های مختلف بر اساس توان کاری تقسیم‌بندی می‌شوند و هرکدام مشخصه‌ها و ویژگی‌های فنی خاص خود را دارند. منبع آب گرم درون این مخازن برای استفاده در سیستم‌های گرمایش مرکزی ساختمان‌های اداری و مسکونی مورداستفاده قرار می‌گیرد. هرکدام از آن‌ها یک سری مزایا و معایب دارند که در ادامه قصد بررسی آن‌ها را خواهیم داشت.

تفاوت منبع دوجداره با منبع کویل دار در چیست؟

عمده تفاوتی که دراین‌بین باعث می‌شود در نهایت مشتریان یکی از آن‌ها را انتخاب کنند، مرتبط با میزان استفاده از جریان آب گرم مصرفی و همین‌طور هزینه خواهد بود. منبع دوجداره آب گرم همان‌طور که از نامش مشخص است، دارای ساختار لایه‌ای بوده و عموماً یک متریال اقتصادی، سریع و کم‌ظرفیت به‌حساب می‌آید و در مقابل منبع کویل دار یک سیستم حرارتی درون گرما با امکان کنترل بیشتر روی نرخ حرارت دارد.

منبع کویل دار چیست؟

منبع کویل دار یک جداره معمولاً در بازار با نام منبع آبگرم کویلی نیز شناخته می‌شود. درون آن با استفاده از لوله‌های به شکل U یا دایره‌ای پرداخت شده است که این لوله‌ها از مس ساخته شده تا به بهترین شکل ممکن بتوانند حرارت را انتقال دهند. قطر کم و همین‌طور امکان تبادل حرارت بالا سبب می‌شود که به‌راحتی در شرایط لازم گرم شده و همین‌طور حرارت آب به حد موردنیاز بالا برود.

علاوه‌برآن، در جداره منبع کویل این انتقال حرارت صورت‌گرفته و می‌توان چنین دستگاهی را در ظرفیت‌های 400 الی 8000 لیتر تهیه نمود. موضوع محاسبه و انتخاب متریال و جنس این مخازن البته به فاکتورهای زیادی بستگی دارد.

منبع کویل دار چیست

مثل همیشه یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین نکات در این حیطه، محاسبه میزان استفاده خواهد بود. این که خانه مسکونی است یا با یک واحد تجاری مواجه هستیم، در نهایت نوع استفاده و مبنای کم‌وزیاد کردن این اعداد را تعیین می‌کند. ضخامت ورق‌های عدسی مورداستفاده در منابع کویلی می‌تواند در 3 هزار لیتر و بالاتر حتی به حدود یک سایز بیشتر از ضخامت ورق استوانه‌ای منبع کویلی نیز در نظر گرفته شود.

نحوه کارکرد منبع کویل دار

این منابع به این صورت کار می‌کنند که آب گرم یا بخار دیگ حرارت مرکزی ساختمان درون کویل تعبیه شده در منبع کویلی جریان یافته و سپس انرژی حرارتی آن از جداره کویل به آب سرد درون منبع انتقال پیدا می‌کند. حالا لازم است که نرخ دما روی ترموستات یا هر وسیله کنترلی دیگری تنظیم گردد. از یک ترمومتر نیز استفاده خواهد شد. در منابع کویل دار درصورتی‌که پایین‌ترین قسمت کویل از بالاترین قسمت کالکتور فاصله مثبت داشته باشد، دیگر نیازی به استفاده از پمپ‌های سیرکولاتور نخواهد بود.

البته برای طراحی این سیستم‌ها همیشه یک شماتیک طراحی می‌شود. کویل‌های حرارتی نیز در میانه‌رو به پایین این مخازن قرار می‌گیرند و ورودی آب سردوگرم در دو طرف این کویل‌ها تعبیه می‌گردد. باتوجه‌به جریان آب گرم سیستم‌های کویل دار، استفاده از پمپ‌ها در صورتی که توان انتقال وجود ندارد کاملاً ضروری خواهد بود.

مزایا و معایب منابع کویل دار

در مقابل منابع کویل دار تعمیرات آسانی دارند و هر نوع خرابی و نشتی را می‌توان در آن‌ها برطرف کرد. عدم قطع‌شدن فرایند تولید آب گرم در صورت خراب‌شدن یکی از کویل‌ها یک مزیت مهم دیگر آن است. ضریب انتقال حرارت در این دستگاه‌ها بسیار عالی است و افت حرارتی به دلیل استفاده از لوله‌های مسی که حامل سریع حرارت هستند بسیار کم‌تر است. می‌توان به‌راحتی آن را رسوب‌زدایی و شستشو کرد و همین‌طور تعویض کویل در این سیستم‌ها نیز به‌راحتی انجام می‌گردد.

اما در مقابل منابع کویل دار قیمت (قیمت منبع کویل دار) بالاتری نسبت به سایر مدل‌ها دارند. همان‌طور که ذکر شد باید در آن‌ها از پمپ‌های سیرکولاتور استفاده کرد و نیاز به مصرف انرژی در این سیستم‌ها نیز عمدتاً بالا خواهد بود.

می‌توانند به‌واسطه وزن و حجم زیادی که دارند فضای بیشتری اشغال کنند و حمل آن‌ها نیز معمولاً با دردسر همراه خواهد بود.

منبع دوجداره آب گرم چیست؟

در مقابل منابع دوجداره آب گرم دارای دولایه به‌صورت مجزا هستند که در یک ساختار استوانه‌ای تعریف شده‌اند. آب سرد مصرفی درون منابع اصلی که حجم بیشتری خواهد داشت وارد خط شده و سیستم گرمایش نیز آب گرم را از بویلر تأمین می‌کند. درون جداره بیرونی این دو با هم ترکیب می‌شوند. منابع دوجداره را می‌توانید در ظرفیت‌های 300 تا 1200 لیتری تهیه کنید که فشار کار آن‌ها تا 8 بار خواهد بود.

منبع دوجداره موتورخانه چیست؟

 

مشاهده محصولات: قیمت منبع دوجداره

نحوه کارکرد منبع دوجداره آب گرم

جریان آب سرد در این منابع از طریق لوله ورودی که در پایین است وارد منبع اصلی شده و هم‌زمان آب گرم نیز از طریق لوله ورودی آب در بالای منبع وارد جداره بیرونی می‌گردد. بین دوجداره داخلی و بیرونی این جریان ترکیب شده و در نهایت هر دوی آن‌ها به سمت بویلر در دیگ موتورخانه هدایت می‌شوند.

مزایا و معایب منابع دوجداره

مهم‌ترین مزیت منابع دوجداره این است که در موتورخانه‌های سبک و خانگی مورداستفاده قرار می‌گیرند. همین‌طور هیچ‌گونه افت فشاری در آن‌ها ایجاد نمی‌شود. این مزیت عدم افت فشار بر پایه وجود ساختار دولایه است. بازدهی آن‌ها نیز در تولید آب گرم تا حدود 98 درصد در حالت پایدار است و نسبت به‌تمامی سیستم‌های تبادل حرارت به‌صرفه‌تر و اقتصادی‌تر هستند. همین‌طور این دستگاه‌ها نیازی به پمپ‌های برگشتی یا سیرکولاتور ندارند. در نتیجه از نظر کاهش هزینه و تعریف یک پلن اقتصادی دقیقاً همان چیزی هستند که انتظارش را دارید.

پیشنهاد مطالعه: نقش منبع انبساط در موتورخانه چیست؟

در مقابل اما برای استفاده با مصارف آب گرم از حدی بالاتر به‌هیچ‌عنوان مناسب نیست. افت حرارتی بالا دارد و نسبت به سایر آب‌گرم‌کن‌ها ممکن است شما را دچار مشکل کند. علاوه‌برآن، تعمیرات و نگه‌داری این متریال به دلیل احتمال وجود حفره، سوراخ در لایه‌های درونی و همین‌طور پوسیدگی و نشتی زیاد است. به‌هرحال متریال در مقابل آب دچار خوردگی می‌شود و به همین دلیل دسترسی به آن برای تعمیر نیز آسان نیست.

تفاوت منبع کویلی با منبع دوجداره

منابع کویل دار در واقع یک نسخه جدید از مدل‌های دوجداره هستند که تفاوت کلیدی آن‌ها در وجود دو مخزن به شکل تودرتو است. درحالی‌که در منابع کویل دار این بدنه صرفاً یک‌لایه است و نیازی به وجود دوجداره به‌صورت جداگانه و ترکیب نقطه مشترک دما وجود نخواهد داشت. در نتیجه با استفاده از کویل‌ها این تغییر صورت می‌پذیرد. اگر بخواهیم یک‌بار دیگر به عبارت ساده‌تر این موضوع را بیان کنیم باید بگوییم که در کویل‌های دوجداره عملیات ترکیب دمای سردوگرم با دولایه بود.

تعویض منبع منابع کویلی نسبت به مدل‌های دوجداره برای شما هزینه کم‌تری به همراه خواهد داشت. درصورتی‌که بحث قیمت برای شما اهمیت زیادی دارد. باید گفت که منابع کویلی به دلیل داشتن قطعات گران‌تر که از مس و همین‌طور کلگی چدنی و… هستند کمی گران‌تر است. از یک‌سوی دیگر، استفاده از منابع‌ کویل دار به دلیل استفاده از پمپ‌ها و کویل‌های مسی برای ایجاد بازدهی مسی و یا حتی تعمیرات می‌تواند هزینه نهایی کمی بیشتری هم داشته باشد.

جمع‌بندی نهایی

درهرصورت و در رویه انتخاب منابع دوجداره و کویل دار، یکی از مهم‌ترین مسائل توجه به دامنه نیاز، محدوده هزینه و بودجه و همین‌طور نوع کاربری خواهد بود. این دستگاه‌ها بر اساس هزینه خرید، میزان آب مصرفی، نرخ تولید حرارت و میزان نگه داشت حرارت و همین‌طور هزینه تعویض و تعمیر بر هم مقایسه می‌شوند. شما می‌توانید آن‌ها را با کنترل هرکدام از این فاکتورها در بازار تهیه نمایید. البته دقت داشته باشید که مسئله انتخاب یک کالای معتبر تحت لیسانس یک برند معتبر نیز اهمیت ویژه‌ای دارد.

گردآوری: damastar.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *