انواع دیگ موتورخانه و بررسی مدل های آن

انواع دیگ موتورخانه

از زمان‌های خیلی دور که سیستم دیگ بخار و گرمایش اختراع شد؛ مردم برای گرمایش و آب گرم از آن استفاده می کردند. از موتورهای بخار گرفته تا آبگرمکن‌های خانگی و … همگی جزو سیستم گرمایشی هستند.

احتمالا فکر می‌کنید که دیگ‌های بخار شبیه هم هستند اما در واقعیت سیستم‌های گرمایشی در تاسیسات موتورخانه می‌توانند کاملاً با یکدیگر متفاوت باشند. برخی از دیگ‌های موتورخانه با گاز طبیعی کار می‌کنند، در حالی که برخی دیگر از روغن گرمایش یا پروپان استفاده می‌کنند.

دیگ های فشار قوی و کم فشار هر دو وجود دارد و برخی نیز می‌توانند هر دو را انجام دهند. سیستم‌های بویلر ممکن است با حداقل سطوح آب متفاوت و در سطوح مختلف بهره وری انرژی کار کنند. در ادامه به معرفی چند نمونه از انواع دیگ موتورخانه خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

دیگ موتورخانه چیست؟

دیگ موتورخانه یا بویلر نوعی سیستم تبادل حرارت است که بخار را برای استفاده بیرونی ایجاد می‌کند. این ظرف شامل مجموعه ای از لوله‌ها و دو قسمت دیگر است که یکی برای احتراق و دیگری حاوی آب است. این‌ها جزء اصلی دیگ موتورخانه هستند.

هدف بویلرها تولید بخار است. یعنی هر زمان که نیاز به گرما یا بخار دارید، سیستم‌های گرمایشی به کمک شما می‌آیند. دیگ ها بسته به کاری که برای آن طراحی شده اند می‌توانند کوچک یا بزرگ باشند. چه برای استفاده تجاری یا صنعتی باشد، دیگ های موتورخانه به عنوان بخش مهمی از فرآیند وجود دارد.

همچنین از بویلرها برای تولید برق، فرآوری مواد غذایی، تولید مواد شیمیایی، تولید خمیر و کاغذ استفاده می‌کنند. بنابراین، آن‌ها نقش بزرگی در زندگی روزمره ما دارند.

معرفی انواع دیگ موتورخانه

دیگ های موتورخانه از لحاظ جنس، نوع عملکرد و وظیفه آن‌ها با یکدیگر متفات هستند. دیگ های موتورخانه براساس جنس به 4 نوع مختلف دیگ لوله آب، دیگ فایرتیوب،دیگ فولادی و دیگ چدنی تقسیم می‌شوند.

  • دیگ لوله آب

در دیگ لوله آب، آب داخل لوله برای تولید بخار گرم می‌شود. از مزایای اصلی این دیگ استفاده در نیروگاه های حرارتی بزرگ است. با استفاده از تعدادی لوله آب می‌توان به یک سطح گرمایش بزرگ دست یافت. حرکت آب بسیار سریعتر است، بنابراین سرعت انتقال حرارت بسیار بالا است که عواقب آن به راندمان بالا است. این نوع دیگ ها برای حفظ کیفیت لازم دیگ لوله آب به آب شیرین و همچنین تصفیه خانه های آب نیاز دارند.

  •  دیگ فایرتیوب

در این نوع دیگ بخار، گازهای حاصل از احتراق در داخل لوله ها جریان دارد و گرما را به آب انتقال می دهند. آنها را می‌توان به تعداد گذرها دسته بندی کرد، به این معنی که تعداد دفعاتی که گاز در اطراف ظرف برای انتقال گرما به آب جریان می‌یابد. دو ناحیه برای چرخش طراحی شده است: اولی با آستر دیرگداز و در طرح دوم، ناحیه چرخشی با آب خنک می‌شود که پوشش نسوز را از بین می‌برد.

  •  دیگ فولادی

فولاد؛ ماده ای استاندارد که به عنصر کلیدی برای ساخت و ساز تبدیل شده است و در اکثر پروژه های ساختمانی و تولید انواع محصولات حضور دارد. فولاد به دلیل ویژگی هایی مانند دوام، طول عمر، تطبیق پذیری و مقاومت در برابر دمای بالا، ماده ای است که می‌تواند برای کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

دیگ فولادی از انواع دیگ های موتورخانه

مثلا برای دیگ های فولادی که معمولاً برای مصرف بخار کم فشار یا آب گرم استفاده می‌شوند و در اندازه های 500000 تا 750000 BTU در بازار موجودند. دیگ های فولادی عمدتاً در کاربردهای بخار پرفشار و به طور گسترده برای اهداف گرمایشی استفاده می‌شوند. محدوده اندازه از 500000 تا بیش از 200000000 BTU متغیر است.

  •  دیگ چدنی

ممکن است چدن را ماده ای قدیمی که زیاد کارایی ندارد، تصور کنید. اما اکثر تولیدکنندگان دیگ بخار از این ماده برای تولید دیگ استفاده می‌کنند. زیرا دیگ شوفاژ چدنی سنگین و بادوام هستند و طول عمر بالای 30 سال دارند. همچنین با راندمان استاندارد حدود 80-85٪ کار می‌کنند.

معمولا برای گرمایش اماکن تجاری استفاده می‌شوند. در این دیگ‌ ها از لوله استفاده نمی‌شود، بلکه دارای بخش ‌های چدنی با راهروهای آب و گاز احتراق هستند. قطعات چدنی به هم پیچ شده و شبیه به رادیاتور بخار شده اند. این قطعات توسط واشرهای نسوز به یکدیگر متصل می‌شوند. از دیگ های چدنی برای تولید بخار یا آب گرم استفاده می‌کنند که می‌توان آن‌ها را در سایزهای 35000 تا 140000 BTU در بازار یافت.

دیگ چدنی از انواع بویلرهای موتورخانه

انواع دیگ چدنی شوفاژ:

  1. دیگ چدنی شوفاژکار
  2. دیگ چدنی mi3

مزایای استفاده از انواع دیگ های موتورخانه

  1. دیگ‌های بخار بیشترین میزان بخار را با مصرف سوخت کم تولید می کنند.
  2. معمولا وزن کمتری دارند و همچنین فضای کمی را اشال می کنند.
  3. دیگ ها از نظر قیمتی مقرون به صرفه هستند.
  4. دیگ ها هر نوع بار نوسانی را می توانند تحمل کنند.

سخن پایانی

همه گزینه های بویلر نام برده شده در این مطلب وقتی به درستی نگهداری شوند، می‌توانند مقرون به صرفه باشند. دیگی با راندمان بالا دارای صرفه جویی در انرژی شگفت انگیز است و انتخاب مناسب برای شما به مزایایی بستگی دارد که در زندگی روزمره می‌توانند برای شما قدردانی به همراه داشته باشند.

به هر حال اگر می‌خواهید دیگ بخاری با راندمان بالا انتخاب کنید که عمر طولانی نیز داشته باشد، می‌توانید با دما استار در تماس باشید و از مشاوران ما کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *